اثر كربوهيدرات هاي غير نشاسته اي و مكمل هاي آنزيمي بر جوجه هاي گوشتي در قالب رساله دكتری در دانشگاه شهركرد بررسی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد به نقل از روابط عمومي دانشگاه شهركرد؛ تأثير منابع مختلف كربوهيدرات‌هاي غيرنشاسته‌اي و مكمل‌هاي آنزيمي بر رشد، عملكرد، ريخت‌شناسي روده و دسترسي به مواد مغزي جوجه‌هاي گوشتي در قالب رساله دكتري توسط مجيد کلانتر نيستانکی، فارغ‌التحصيل تغذيه طيور رشته علوم دامي دانشگاه شهركرد بررسي شد.

در اين پژوهش تيمارهاي آزمايشي شامل جيره بر پايه ذرت، گندم، جو، سبوس گندم و گندم، جو و سبوس گندم مکمل شده با آنزیم‌های کربوهیدراتاز به عنوان جيره غذايي مورد استفاده دام‌ها قرار گرفت و جمعیت میکروبی روده، غلظت‌های خونی کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، روی و مس، آنزیم لوزالمعده و غلظت آنزیمی سرم خون، فعالیت آمیلاز و لیپاز لوزالمعده، طول پرز و عمق کریپت روده، عیار آنتی‌بادی علیه گلبول قرمز گوسفندی و واکسن نیوکاسل و بیان ژن تولیدکننده موسین مورد بررسي قرار گرفت.

نتايج اين پژوهش نشان مي‌دهد كه استفاده از گندم، جو و سبوس در جیره‌های بر پایه ذرت و سویا باعث صدمه به صفات تولیدی و مشخصه‌های فیزیولوژیک جوجه‌ها شده، ولی مکمل سازی آنها با آنزیم باعث حذف اثرات منفی بوجود آمده مي گردد.

گفتني است اين پژوهش به عنوان دومين رساله فارغ التحصيلی دكتري تخصصي تغذيه طيور رشته علوم دامي دانشگاه شهركرد با راهنمايي دكتر فريبرز خواجعلي و دکتر اکبر يعقوب فر انجام شده و مي‌تواند به پيشرفت صنايع مرغداري و بهبود و افزايش كيفيت گوشت سفيد مرغ در كشور كمك كند.

دانشگاه شهرکرد در کیلومتر 2 جاده شهرکرد ( مرکز استان چهارمحال و بختیاری ) به سامان، در ابتدای بلوار رهبر قرار دارد.

این دانشگاه، در غرب مرکز استان چهارمحال و بختیاری ( شهرکرد ) واقع شده و در حال حاضر، نزدیک به 6 هزار دانشجو در 119 رشته تحصیلی در مقاطع مختلف و 5 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی دارد./


انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.