رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت گفت: مصرف داروی مسکن ترامادول فقط با تشخیص و تجویز پزشک و با دوزی که پزشک معین کرده، بدون اشکال است.

علیرضا نوروزی، رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص افزایش مصرف ترامادول در بین جوانان هشدار داد و گفت: مصرف داروی ترامادول فقط با تجویز پزشک و دوز معین و دوره کوتاه برای کنترل دردهای شدیدی که به مسکن‌های معمولی پاسخ نمی‌دهد، تجویز می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه مصرف غیر معمول این دارو اعتیاد آور است، گفت: اگر با دوز بیشتر و بر خلاف تجویز پزشک مصرف شود بدن نسبت به دارو مقاومت نشان داده و حالت اجبار به مصرف و اعتیاد در فرد ایجاد می‌شود. 

نوروزی گفت: عوارض سوء مصرف این دارو شامل مسمومیت‌های شدید، اعتیاد و تشنج است که بخصوص در موارد کار با ماشین ‌آلات و رانندگی، حملات تشنجی ناشی از سوء مصرف این دارو می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد. 

وی در خصوص نظارت بر عرضه این دارو گفت: سازمان غذا و دارو افزایش کنترل و نظارت بر عرضه این دارو دارد ضمن اینکه فروش بدون نسخه آن تحت هر شرایطی ممنوع است. 

گفتنی است داروی ترامادول با ایجاد حالت سرخوشی موقت، علائم خستگی را کمتر ظاهر می‌کند و بسیاری از جوانان و نوجوانان در فصل امتحانات مبادرت به مصرف این داروی خطرناک و اعتیاد آور، می‌کنند. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار