به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ ابراهیم عزیزآبادی امروز (سه شنبه) در پنل «حملونقل دریایی، اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم» که در جریان بیست و سومین همایش ارگانهای دریایی برگزار شد؛ با بیان اینکه جمعیت ساحلی کشور حدود 9 میلیون نفر است که 63 درصد آن در سواحل شمالی و 37 درصد آن در سواحل جنوبی کشور سکونت دارند، گفت: متاسفانه جمعیت ایران متمایل به مرکز کشور است؛ در حالی که در کشورهای ساحلی دیگر حدود 80 درصد جمعیت در کنار آبها زندگی میکنند.
وی ادامه داد: اگر قرار است بحث سفرهای دریایی در کشور رونق بگیرد، باید تراکم جمعیت در کنار سواحل و فاصله اکثریت جمعیت از دریا بررسی مطالعاتی شود تا به لحاظ هزینهای مشکل را حل کنیم که جمعیت به سمت دریا متمایل شوند.
مدیرعامل شرکت والفجر با اشاره به اینکه «خرید شناورهای استاندارد وابستگی شدیدی به نرخ ارز دارد»، توضیح داد: تغییرات نرخ ارز از سال 1381 تا 1393 میانگین 40 درصد روند افزایشی داشته است. در حالی که نرخ بلیت کمتر از 17 درصد افزایش داشته است و این درآمد ریالی در بلیت مسافر پاسخگوی روند هزینههای شناور نمیتواند باشد.
عزیزآبادی با اشاره به اینکه «از جمله مباحثی که وزیر راه و شهرسازی در روز نخست همایش به آن اشاره فرمودند موضوع رعایت قوانین بینالمللی و قواعد رقابتپذیری بود»، گفت: این موارد در حمل و نقل باری و مسافری تفاوتی ندارد و بحث رقابت در حمل و نقل مسافری نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ به شرطی که زیرساختها و مسائل اولیه آن به صورت منطقی فراهم شود.
وی در خصوص ضرورت تشکیل کمیه گردشگری دریایی اظهار داشت: در مورد گردشگری دریایی تا به حال در چندین قطعنامه در سالهای گذشته توجهاتی شده است و یک کمیته گردشگری تشکیل شد که متاسفانه در بحث منابع مالی متوقف ماند و در حال حاضر حتی همان دستاوردهای محدود دوره نخست خود را از دست داده است.
وی افزود: یکی از مسائل مهم گردشگری دریایی این است که دوباره آن کمیته تشکیل شود؛ البته با این ضرورت که مشکلات گذشته آن آسیبشناسی و رفع شود تا دوباره شرایط قبلی تکرار نشود.
عزیزآبادی یکی از مسائل سفرهای دریایی را استفاده از شناورهای استاندارد بار و مسافر برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از انگیزههای قوی مسافران دریایی استفاده از ظرفیت باری است که میتوانند از طریق شناور جابهجا کنند. بنابراین، اگر ترکیبی از بار و مسافر باشد به افزایش سفرهای دریایی کمک میکند. ایجاد تسهیلات ارزی کم هزینه برای توسعه ناوگان، تامین سوخت رایانهای، شفافسازی مقررات گردشگری و ایجاد شورای ملی گردشگری دریایی در کشور از جمله نیازهای اساسی توسعه گردشگری دریایی در کشور بود که عزیزآبادی به آنها اشاره کرد.
به گفته مدیرعامل شرکت والفجر، «شورای ملی گردشگری دریایی در کشور باید ایجاد شود تا مقررات گردشگری دریایی در کشور یکسانسازی شود؛ چون گاهی محدودیتها براساس سلایق شخصی است و قوانین و مقررات شفافی وجود ندارد».
انتهای پیام/