رهبر ارکستر و آهنگساز کشور با انتقاد از اوضاع آهنگسازان گفت: ساخت یک قطعه برای یک آهنگساز،منوط به صرف سال‌هایی از عمر یک آهنگساز است.

ایمان خمرّ در گفتگو با خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران، عنوان کرد: متاسفانه ما در کشورمان از پایه دچار مشکلات بنیادی در حوزه موسیقی هستیم و به دلیل اینکه اصول پایه‌ای در حوزه‌های دیگر هنر دارای مشکل است و این مشکل هم به قوت خود باقی است.

این رهبر ارکستر در مورد پیامد اقتصادی کپی‌رایت برای صاحب اثر ابراز داشت: زمانی که یک هنرمند یک قطعه را می‌سازد، باید سال‌هایی از عمرش صرف این کار کند. اگر قانون کپی‌رایت در ایران به درستی رعایت شود، آهنگساز می‌تواند از اثر حرفه‌ای که ساخته،امرار معاش کند. اگر این اتفاق بتواند این تاثیر را بگذارد که در جامعه هنری ما ، اهنگسازان بتوانند از طریق کار حرفه‌ایشان ارتزاق کنند، تمام حواسشان به کارشان معطوف می‌کنند و در کارشان دچار خسارت نشده و شان خودشان را به عنوان یک هنرمند حفظ می‌کنند. در این نتیجه اجتماع ما می‌تواند آثار بهتری را از آن آهنگساز دریافت کند.

خمرّ برای فرهنگسازی درمورد کپی‌رایت تصریح کرد: در این قضیه خانه موسیقی و وزارت فرهنگ و ارشاد، متولیان اصلی هستند و به اعتقاد من فرهنگسازی باید از سطوح بالا به پایین جامعه صورت بگیرد، این جریان هم باید از جایی شروع شود که مسئولان و بزرگان این کار، تصمیم گیرنده هستند.

وی ادامه داد: وقتی این اتفاق بیفتد به تدریج بساط کسانی که دلال گونه این آثار را به حراج می‌گذارند و از آن سود می‌برند، جمع خواهد شد.

خمرّ افزود: چون در بحث کپی‌رایت، آثار بدون اینکه صاحبان اثر در جریان باشند یا در منافعش دخیل باشند، به صورت غیر منصفانه و دور از اخلاق انجام می‌گیرد. این اتفاق باعث شده فروش آلبوم‌ها به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد.

این آهنگساز اظهار داشت: وقتی هنرمندان تضمین مالی در بازگشت سرمایه آثارشان نداشته‌ باشند،فرآیند تولید و انتشار با یک مشکل اساسی روبرو می‌شود. وقتی که آهنگساز یا صاحب شرکتی با توجه به هزینه‌های هنگفت فعلی تولید آلبوم موسیقی در کشورمان، روی اثر سرمایه‌گذاری می‌کند،اما در روزهای ابتدایی انتشار، می‌شود آن اثر را در جاهای مختلف، به صورت کپی خریداری یا دانلود کرد،به طور قطع علاوه بر آن هنرمندان یا شرکت،جامعه‌ی هنری ما هم ضرر می‌کند. چون روند تولید آثار فرهنگی با مشکل مواجه می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: با وجود این جریان‌ها فقط هنرمندان معدودی از مسیرهای خاص،توان برگزاری کنسرتی با برگشت مالی را دارند. این اتفاق راه را برای هنرمندان و آهنگسازان جوان و گمنام به طور کامل مسدود کرده و از دور کار هنری خارجشان می‌کند.

این نوازنده عنوان کرد: در گذشته اساتید زیادی بارها از این قضیه گلایه کرده و این مطلب را دنبال کردند. به نظرم پیگیری هنرمندان خیلی موثر است اما اگر این پیگیری به صورت فرسایش و بازی بوروکراسی اداری دریابند،هنرمندان مجبورند‌پایشان را از این قضیه کنار بکشند. در نتیجه از کار هنریشان عقب می‌مانند.

گفتنی است ایمان خمرّ؛ دانشجوی مقطع فوق‌لیسانس رشته آنالیز موسیقی کلاسیک غرب، در دانشگاه وین اتریش است .
وی حدود 15 سال است در نقاط مختلف دنیا مشغول فعالیت موسیقیایی بوده و رهبری ارکستر را نزد پروفسور مروژان سیمونیان در کشور ارمنستان آموخته و در همان کشور هم مدتی به رهبری ارکستر پرداخته است.

گفته می‌شود فعالیت اصلی او رهبری ارکستر و آهنگساز و نیز ساز تخصصی وی سنتور است.

شایان ذکر است وی 18 و 19 اردیبهشت سال جاری، رهبر ارکستر کنسرت «با من بمان» برای علیرضا قربانی در کشور اتریش بر عهده داشت.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Austria
Samaneh Rezaeian Kashani
۰۴:۵۴ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
با آرزوي سلامتي و موفقيت روز افزون براي استاد آقاي ايمان خمر و بقيه هنرمندان كشورمون .
كاملا با نظر ايشون موافق هستم و اميدوارم هر چي زودتر مسئله كپ رايت حل شود و شاهد تحولات مثبتي در اين زمينه باشيم .