یک کارشناس محیط زیست گفت: طبق مفاد بیانیه اتحادیه بین‌المللی حقوق حیوانات که در سال 1990 منتشر شده، حیوانات حقوق قانونی و اخلاقی معینی دارند که حق مورد صدمه و آزار قرار داده نشدن جزئی از آن است.

حقوق حیوانات موازی حقوق بشر استساناز بیگ وردی کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، در رابطه با برخورد شهروندان با حیوانات اظهارداشت: اخلاق زیست محیطی در دوره معاصر، ذهن بسیاری را به خود جلب کرده است، اخلاقی که به برخورد انسان با عالم غیر انسانی و عناصر غیر انسانی می‌پردازد و مسئله نحوه برخورد با حیوانات در اخلاق زیست محیطی به قدری حائز اهمیت است که در دین ما و بین ائمه ما بسیار از آن سخن گفته شده است. 

بیگ وردی گفت: تحمیل غیر ضروری رنج یا مرگ به حیوانات غیر اخلاقی است. اما این در حالی است که اکثرا صرف لذت بخش بودن و سرگرمی و یا عادتی غلط به استفاده از آنها می‌پردازند. 

وی در خصوص مراقبت و نگهداری از حیوانات که در ایران به سال های بسیار دوری برمی‌گردد، نگهداری و مراقبت از آنها را با رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکان مجاز دانسته و افزود: درست است که برخی بیماری ها از حیوان به انسان منتقل می‌شود و حتی برخی بیماری‌ها، بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان هستند ولی با پیشگیری و استفاده از تخصص دامپزشکان هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.
  
وی ادامه داد:حتی برخورد نامتناسب با حیوانات ولگرد کاری بسیار ناپسند است که برای جمع‌آوری این دسته از حیوانات، مشارکت جدی بین مردم و مسئولین ذی ربط را می‌طلبد. 

وی افزود: نگهداری از حیوانات حس عطوفت و مهربانی را افزایش داده و میزان خشونت را کاهش می دهد چرا که دوست داری حیوانات و پرهیز از خشونت با آنها از دیر باز در تمدن اسلامی و  شرقی ما وجود دارد. 

وی در پایان تاکید کرد: برای نگهداری از حیوانات افراد ابتدا آموزش‌های لازم در خصوص تغذیه و بهداشت آنها را بواسطه آموزش‌های کارشناسان دامپزشکی کسب کنند و با اقدامات لازم و پی در پی شناسنامه بهداشتی برای آنا محیا کرده و هیچ برخورد نامناسبی با حیوانات ولگرد نداشته باشند چرا که آنها حقوق موازی با حقوق انسان دارند. 

انتهای پیام/     

برچسب ها: حیوان ، انسان ، بیماری ، دامپزشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار