رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران فارس گفت: اگر قرار باشد با این روند قیمت قطعی و تضمینی اعلام شود باید سر قبر دامدار باشد، زیرا دو سال است که دامداران در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

سیروس روستا رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران فارس در گفتگو با خبرنگار کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص خرید تضمینی شیر از دامداران اظهار داشت: در حال حاضر خرید تضمینی وجود ندارد بلکه خرید حمایتی است.

وی ادامه داد: خرید تضمینی زمانی است که دولت در بودجه سالیانه ردیفی را اختصاص دهد و در صورت نیاز خسارتی را به دامدار بدهد که امسال چنین ردیف بودجه‌ای وجود ندارد البته خرید حمایتی خیلی بی‌تاثیر هم نبوده است.

روستا اظهار داشت: دولت به تعهدات خود در خصوص خرید تضمینی شیر عمل نمی کند در صورتی که این امر در قانون آمده است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران فارس بیان داشت: از سال گذشته قرار بر این شد که قیمت خرید شیر از دامدار 1440 تومان باشد ولی متاسفانه نه تنها این امر محقق نشده بلکه با نوسان قیمتی خرید بین هزار تا هزار و 220 تومان مواجه شدند.

وی تصریح کرد: شرکت‌ها برای خرید شیر، ابتدا آن  را به آزمایشگاه‌ها می‌برند و قیمت خرید منوط به تست شیر است و متاسفانه مشکل اساسی این جاست که آزمایشگاه‌ها در کارخانجات قرار دارند و هر قیمتی که آنها اعلام کنند، به همان قیمت خریداری می شود.

روستا در این خصوص ادامه داد: متاسفانه هیچ آزمایشگاه مرجعی وجود ندارد که صحت سلامت شیر را تایید کند و در این میان بیشترین زیان را دامدار می بیند و دستش به جایی بند نیست.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران فارس تصریح کرد: بعضی از کارخانجات با بالا بردن بار میکروبی و کم کردن چربی در شیر، خودشان قیمت‌ها را بنابر میل و سلیقه خود متعادل می‌کنند که از نظر نمای شرعی و قانونی رعایت شده باشد و در این میان دامدار در نهایت متضرر است.

روستا در خصوص تثبیت قیمت قطعی شیر که به عنوان یک قیمت مرجع باشد همه کارخانجات با همان قیمت شیر را از دامدار خریداری کنند گفت: اگر قرار باشد اتفاقی بیافتد و قیمت قطعی و تضمینی اعلام شود باید سر قبر دامدار باشد ، زیرا دو سال است که دامداران در بلاتکلیفی به سر می برند.

وی در این باره ادامه داد: در حال حاضر نه شیر خریداری می شود و نه به تعهدات پرداخت یارانه شیرعمل شده است.

روستا اظهار داشت: این وقت کشی‌ها شرایطی را به وجود آورده است که دامدار دیگر رمقی برای اعتراض ندارد و دامداران ناچار به فروش گاوهای خود هستند.

وی در خصوص افزایش قیمت شیر توسط برخی از کارخانجات نیز در پایان خاطرنشان کرد: بعضی کارخانه‌ها مدعی هستند که تقاضا در بازار نیست و از طرف دیگر به گفته خودشان صادرات دارند و شواهد نشان می دهد که بیکار هم نیستند و در این میان تنها نکته این است که متولی نیست که بخواهد این مسئله را پیگیری کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت ، تضمینی ، شیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار