وی ادامه داد: مشکل اصلی خرید تضمینی نیست، وقتی خرما خریده میشود بنا، بر این است که به بازار تزریق شود و متاسفانه ما تجربه خوبی از خرید تضمینی از سازمان تعاون روستایی نداریم.
موسوی تصریح کرد: در گذشته و در دهه 80 تعاونی روستایی، خرما را کیلویی 300 تومان از مردم خرید تضمینی کرد و حدود 150 تا 200 تومان هزینه جانبی کردند و متاسفانه خرمایی که حدود 500 تومان برایش هزینه شده بود، در دبی با قیمت 40 تومان به فروش رفت و باعث نابودی بازار جهانی خرمای ما شد و صادرکنندگان ما آسیب جدی دیدند.
وی بیان کرد: سازمان تعاون روستایی طبق قانون موظف است با یک نرخ مشخص خرید تضمینی کند و با بالاترین نرخی که بتواند محصول را بفروشند و پول به دست امده را به خزانه دولت واریز کند، در نتیجه در این میان متضرر نخواهد شد.
دبیر کل انجمن خرمای ایران ادامه داد: خرید تضمینی به شرطی راهگشاست که بتوانی آن را از دور خارج کرد و یا به قیمت جهانی به فروش رساند، نه اینکه به هر قیمتی که شد به فروش برسد و بازار جهانی را به هم ریخته و معدود صادرکنندگان داخلی را نیز با مشکل مواجه کند.
وی اظهار داشت: در گذشته ستادی بود که در آن سه وزیر، نماینده بانک مرکزی، تعدادی از نمایندگان مجلس و استانداران 6 استان خرماخیز و بخش خصوصی مشارکت داشتند و سیاستها و برنامههای خرمای کشور را برنامه ریزی میکردند.
موسوی در این خصوص ادامه داد: ولی از زمانی که وزارت کشاورزی متولی تمام محصولات خوراکی شد، این ستاد تعطیل و بحث خرما به حاشیه رفت.
دبیرکل انجمن خرمای ایران درخصوص ذخیره خرما در انبارها با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان اظهار داشت: سردخانه ها پر از خرما است و ما بیش از نیاز مصرف، خرما داریم و حتی یک ماه و نیم دیگر نیز فصل برداشت خرما خواهیم داشت.
وی ادامه داد: متاسفانه مصرف خرما در کشور به اندازه تولید نیست و بخشی از آنچه که در انبارهاست مصرف نخواهد شد.
موسوی درخصوص افزایش قیمت خرما در بازار اظهار داشت: اگر افزایش قیمت در بحث خرما داشته باشیم تنها دلال بازی است و در این میان عده معدودی دلال وجود دارد که در خیابان خیام هستند که خرما را اول فصل خریده و اجازه پخش خرما از کرمان و سایر استان ها را نمی دهند و با ایجاد تنش باعث افزایش قیمت کاذب می شوند و گرنه میزان خرما کافیست و افزایش قیمت معنی ندارد.
وی تصریح کرد: قیمت خرمای درجه یک کیلویی 4 تا 5 هزار تومان و خرمای درجه دو کیلویی 3 هزار تومان است.
موسوی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات خرما در کشور این است که تولید یک میلیون تن بوده و میزان مصرف 5 هزار تن است و علت آن عدم معرفی خرما به مردم در کشور است.
دبیر کل انجمن خرمای ایران درخصوص سرانه مصرف خرما در کشور گفت: سرانه مصرف خرما در کشور عربستان 7 کیلو و نیم به ازای هر نفر و در ایران یک کیلو و 200 گرم است که این موضوع اصلا به نفع مردم و کشاورزان نیست.
وی در ادامه تبلیغات را یک عامل مهم در رفع بسیاری از مشکلات دانست و گفت: با تبلیغات رسانهای مشکلات گروه های مختلف جامعه از جمله مردم و باغدار حل میشود.
موسوی در پایان خاطر نشان کرد: 4 سال پیش با رایزنی هایی که صورت گرفت صدا و سیما قبول کرد که با دریافت یک میلیارد تومان به میزان 10 میلیارد تومان درخصوص فواید خرما تبلیغات کند ولی متاسفانه وزارت جهاد در آن زمان متولی این امر نشد.