به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ عبدالکریم رزازان در حاشیه بیست و سومین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی در نشست خبری اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی در دو دهه اخیر در بحث استفاده از ظرفیت کارخانجات سازنده تجهیزات دریایی و بندری پیشرو بوده است.
وی با اعلام اینکه تا 10 روز آینده یکی از بزرگترین شناورهای جمعآوری آلودگی نفتی آباندازی میشود تصریح کرد: این شناور با مشارکت یکی از شرکتهای خارجی در کارخانه ایزو ایکو ساخته شده و نشان از توانمندی صنایع داخلی ایران دارد.
وی با بیان اینکه برای اولین بار است که چنین شناوری در منطقه خاورمیانه ساخته میشود، این دستاورد را یکی از نشانههای اثبات اقتصاد مقاومتی در حوزه دریا اعلام کرد و گفت: واقعیت آن است که وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی باعث شده تا صنایع دریایی روی پای خود بایستد.
مدیر کل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر با اشاره به اینکه از محل وجوه اداره شده وامهای ارزانقیمت برای ساخت داخل شناورهای مسافری و باری به متقاضیان پرداخت میشود یادآور شد: در گذشته شناورهای مسافری از طریق واردات تامین میشد اما هم اکنون این شناورها با استانداردهای روز جهانی توسط سازندگان داخلی تامین میشود.
وی با تاکید بر اینکه در توسعه بندر چابهار از منابع صندوق توسعه ملی استفاده میکنیم بیان کرد: در ساخت فاز 3 بندر شهید رجایی نیز از منابع داخلی استفاده میکنیم و امیدواریم در آینده برای این منظور از وامهای غیرسازمانی بهره ببریم.
رزازان در خصوص آخرین وضعیت تجهیز فاز دو بندر شهید رجایی نیز گفت: مدتی بحث استفاده از خط اعتباری در این زمینه وجود دارد و به دنبال تحقق این مسئله هستیم. اما فعلا از منابع سازمانی برای تامین تجهیزات استفاده میکنیم.
وی با بیان اینکه حدود 180 میلیون یورو تجهیزات برای تجهیز فاز دو نیاز است، میزان خط اعتباری خارجی (فاینانس) این بخش را 107 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: قرارداد ساخت 15 دستگاه ترانستینر با سازندگان داخلی امضا شده که پس از ابلاغ آن روند ساخت این ترانستینرها آغاز شده است.
رزازان در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه امسال چه میزان سپردهگذاری در بحث پرداخت تسهیلات انجام شده گفت: امسال حدود 100 میلیارد تومان در بانکهای عامل سپردهگذاری شده که طبق توافق صورت گرفته 5 برابر این رقم یعنی حدود 600 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بخشهای خصوصی برای خرید شناور از تولیدکنندگان داخلی قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه تسهیلات مربوط به شناورهای مسافرتی بدون سوخت است، تصریح کرد: در پرداخت تسهیلات سعی کردهایم اولویتهای ویژه را در نظر بگیریم و این تسهیلات به شناورها با قیمت بالا پرداخت نمیشود.
مدیر کل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر با تاکید بر اینکه تا سقف 20 میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت میشود بیان کرد: متقاضیان در تسهیلات برای شناورهای باری 7 تا 9 درصد سود را پرداخت میکنند و بقیه سود را سازمان بنادر متقبل میشود.
رزازان با تاکید بر اینکه هم اکنون شناور فرسودهای در ترمینال های مسافری نداریم یادآور شد: فقط در یک نوبت 100 شناور را از ناوگان خارج و صندلیهای استاندارد اضافه کردیم. این مسئله باعث شد در نوروز امسال هیچ حادثه دریایی نداشته باشیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ساخت داخل تجهیزات دریایی و بندری باعث جلوگیری از خروج ارز شده است، تصریح کرد: هماکنون حدود 80 درصد تجهیزات بندری کشور توسط سازندگان داخلی بومیسازی شده است.
مدیر کل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر در عین حال با بیان اینکه ساخت برخی تجهیزات استراتژیک در داخل برای صنایع توجیه اقتصادی ندارد بیان کرد: این قبیل تجهیزات مانند برخی چرثقیلهای کانتینری به صورت موردی ساخته میشود.
وی ادامه داد: البته برخی از این جرثقیلها با مشارکت برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان در داخل ساخته شده و هم اکنون در بنادر امیر آباد خرمشهر مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیر کل تامین و نگهداری تجهیزات سازمان بنادر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت صنعت از صنایع دریایی مانند وزارت راه و شهرسازی حمایت میکند، گفت: متاسفانه وزارت صنعت حمایت از صنایع دریایی را نشان نداده است و ندیدهایم که آنطور که باید از این بخش به عنوان صنعت مادر حمایت شود.
وی با بیان اینکه تاکنون 800 میلیارد تومان وام از محل وجوه اداره شده به متقاضیان خرید تجهیزات بندری و دریایی از داخل پرداخت شده است افزود: به نظرم شورای عالی صنایع دریایی و صندوق صنایع دریایی میتوانند نقش بسزایی در حمایت از کشتیسازان داخلی داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه شیبیاردهای خوبی برای تعمیر و ساخت کشتی داریم یادآور شد: مهمترین و اصلیترین مشکلات کارخانجات کشتیسازی نبود نقدینگی است که باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.
انتهای پیام/