ایام جوانی رسیدن به مرتفع ترین وعالی ترین منازل زندگی است روح جوان لبریز از آرزو و سرشار از عشق و امید است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد؛ ایام جوانی بهترین دوران سازندگی و خودسازی است زیرا در این سن شخصیت انسان هنوز شکل ثابتی نگرفته و صفات زشت در روح جوان رسوخ کامل پیدا نکرده است.

جوانی سراسر سرور است و دوران نشاط و غرور، جوان با تبسم هر غنچه می­خندد و با بغض هر ابر می­گرید احساسش نرم تر از نسیم و گرم­تر از شمیم است.

دوران جوانی

دوران جوانی، زمان گشوده شدن افق های جدید و آرمانهای متنوع می باشد، جوانان کانون شور و هیجان و سرمایه آینده یک ملت هستند که در برنامه­ ریزی‌ها و سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به توجه ویژه‌ای نیاز دارند.

ایام جوانی بهار عمر و آغاز فراز و نشیب­های روحی و جسمی و رسیدن به رشد است در این دوره به مرور شخصیت انسان شکل می­گیرد و پرسش­های فکری و فرهنگی بسیاری در ذهن جوان پیدا می شود.

ارتباط جوانان با خدا

از مشکلات بسیار مهم جوانان امروزی خود سازی و ارتباط آنان با خداوند می باشد جوانان امروز به دلیل سرگرمی­های متعدد و بی ارزش ارتباط میان خود و خدا را کمرنگ کرده­اند و این سبب می­شود تا جوان دارای مشکلات بیشتری شود زیرا از خداوند متعال کمک نمی­گیرد، جوان باید با خداوند خود ارتباط برقرار کند تا بتواند بر مشکلات غلبه کند.

ارتباط دوستانه جوانان با والدین

جوان همیشه به یک پشتیبان نیاز دارد تا بتواند با او درد دل کند و این پشتیبان کسانی بهتر از والدین نیستند و این پشتیبانی فقط با ایجاد رابطه دوستانه به دست می­آید، جوان نیاز به ارتباط با والدین دارد تا بتواند در حل مشکلات از آنان مشورت گیرد نه اینکه از پدر و مادر خویش بترسد و نتواند مشکلاتش را با آنان مطرح کند. وظیفه والدین این است که با ایجاد رابطه دوستانه و عاقلانه احساس ایمنی و اطمینان را در وجود جوان ایجاد کنند تا جوانان با والدین خود راحت باشند و احساس تنهایی نکند.

جوان از دیدگاه بزرگان

اولیای اسلام جوانی را یکی از نعمت­های پر ارج الهی و از سرمایه­های بزرگ سعادت در زندگی بشر می دانند.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «خداوند به جوان عابد، نزد فرشتگان مباهات می‌کند و خداوند می‌فرمایند: به این بنده‌ام بنگرید که چگونه به خاطر من دست از شهوات نفسانی خویش برداشته است».

همچنین امام علی (ع) در این باره می­فرمایند: «شَیئانِ لا یَعرفُ فَضلَهُما اَلاّ مَن فَقَدَهُما الشَّبابَ وَ العافِیَه»
دو چیز است که قدر و قیمتشان را نمی­ شناسد مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد: یکی جوانی و دیگری تندرستی و عافیت است.

حضرت علی (ع) در این حدیث نعمت جوانی را در ردیف بزرگترین نعمت­های الهی، یعنی صحت و سلامت آورده است و به اندازه ای آن را مهم دانسته اند که می فرمایند تنها در زمان فقدان جوانی می توان متوجه ارزش آن شد.

مشکلات جوانان امروزی در جامعه

مدیر عامل موسسه خدمات مشاوره ای جوانان آستان قدس رضوی گفت: بازیابی هویت برای نسل جوان امروز دشوار شده و با مشکلات بیشتری جوان امروزی می تواند هویت خود را بشناسد و یکی از دلایل آن جریان های مختلفی است که جوانان با آن ها روبرو هستند.

پیروزی انقلاب اسلامی توسط جوانان

خوراکیان با اشاره به این که در حال حاضر اعتماد به جوانان در سطح جامعه و خانواده کمرنگ شده است، افزود: انقلاب اسلامی بر پایه اعتماد به جوانان شکل گرفت و این یکی از مهمترین ویژگی های این پیروزی بزرگ به شمار می رود.

وی گفت: جوانان نسل سوم ایرانی داری 2 ویژگی از جمله آرمان خواه بودن و تحول گرا بودند هستند که از ویژگی های مثبت این جوانان به شمار می رود.

مدیر عامل موسسه خدمات مشاوره ای جوانان آستان قدس رضوی با اشاره به این که جوانان برای رشد کمال خود منتظر کسی نباشند، افزود: در 8 سال دفاع مقدس همین جوانان بودند که با پنجه های همت، تدبیر و تلاش خود برگ زرینی را برای تاریخ کشور رقم زدنند و مشکلات این مملکت را بر طرف کردند.

خوراکیان با بیان این که مطالبات جوانان از مسئولان کار درستی است، گفت: مسئولان وظیفه دارند در نگاه کلان اعتماد به جوانان را افزایش و این اعتماد را در عمل نشان دهند.

ایران دارای بهترین جوانان است

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با اشاره به این ایران داری بهترین جوانان در سطح دنیا است، گفت: جدی گرفتن جوانان از طرف جامعه به اعتماد به نفس وی کمک می کند و اگر بستر فعالیت جوان فراهم شود و جوانان احساس کنند که دارای شخصیت مستقل هستند بسیاری از مشکلات جامعه توسط همت و روحیه خستگی ناپذیر جوان حل می شود.

آینده به دست جوانان است

قدیری با بیان این که آینده کشور به دست جوانان است، افزود: جوانان از آینده نا امید نباشند و سعی و تلاش خود را بسیار کنند که چه بسا کسی بهتر از خود جوان نمی تواند به خودش کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: از جوانان تقاضا داریم قدر و قیمت جوانی را بدانند که فرصت های جوانی مانند یک نسیم زود گذر است و فقط حسرت آن باقی می ماند.

توکل به خداوند کلید حل مشکلات جوانان

جوانان جامعه امروزی مشکلات بسیاری دارند و کلید حل مشکلاتشان توکل به خداوند است تا با استفاده از راه حل ها بر مشکلات غلبه کنند زیرا جوانی یک پدیده درخشان و یک فصل بی بدیل و بی نظیر از زندگی هر انسان می باشد.


انتهای پیام/گ

برچسب ها: جوان ، عشق ، امید ، مشهد ، خراسان رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.