رییس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: به دلیل عوارض نامطلوب در سلامت انسان، استفاده از ماده سرطان زای مالاشیت گرین برای پرورش ماهی در قزوین ممنوع شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ یزدی افزود: مصرف مالاشیت گرین یا مالاشیت سبز به دلیل اثرات سرطان زایی و جهش زایی و همچنین عدم دفع آن از بافت ماهی، بیش از دو دهه است که در بسیاری از نقاط دنیا این دارو ممنوع شده است.

وی درباره استفاده از این دارو در کشور اظهارکرد: در ایران استفاده از این ماده شیمیایی ممنوع است اما با وجود آن، مالاشیت گرین در برخی مزارع پرورش ماهی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی در این راستا برای جلوگیری و رصد میزان استفاده از این ماده سرطان زا، اداره دامپزشکی قزوین اقدام به نمونه برداری از تمامی مراکز تولید و پرورش آبزیان کرده که متاسفانه پس از انجام آزمایشات مربوطه شواهدی مبنی بر استفاده یکی از آبزی پروران از این ماده سمی یافت شده است.

وی تصریح کرد: پرونده فرد متخلف به دلیل انتقال غیرمجاز ماهی و استفاده از مالاشیت سبز، برای پیگیری به مراجع قضایی ارجاع داده شد که پس از بررسی ابعاد موضوع، حکم به معدوم سازی تمامی ماهی های تولید شد با همکاری نیروی انتظامی با کارشناسان این اداره هفته گذشته صورت پذیرفت. 

انتهای پیام/س

 

برچسب ها: ماهی ، پرورش ، گرین ، ممنوع ، سرطان ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.