مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه ساخت این توربین نشان دهنده حمایت و باور صنعت نفت از سوی وزارت نفت است که این تجهیزات را بومی سازی کرده اند گفت: به دلیل شرایط تحریم،توربین های سولار سنتار گازی موجود در کشور با مشکلاتی همراه بود با ساخت این توربین در کشور این مشکل رفع شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ رکن الدین جوادی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دیروز در حاشیه رونمایی از توربین گاز مدل TMC-٥٢  اظهار داشت: توربین های گازی یکی از اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت به ویژه در فرآیند تولید بخش های بالادستی است، توربین گازی سولار بیشترین کاربرد را بین سایر توربین ها در صنعت نفت دارد.

وی افزود: ساخت این توربین نشان دهنده حمایت و باور صنعت نفت از سوی وزارت نفت و مدیران آن و باور و غیرتمندی افرادی است که این تجهیزات را بومی سازی کرده اند و ساخت این توربین پلی میان این دو مولفه اساسی و مهم به شمار می آید.
 
جوادی تصریح کرد: توربین به ویژه این مدل خاص جزو پیچیده ترین قطعاتی است که در دنیا ساخته می شود و بومی سازی آن نشان می دهد که توان ساخت تجهیزات و ماشین آلات بسیار پیچیده تر را نیز داریم و بر همین اساس باید بتوانیم ظرفیت ساختمان را در ماشینهای دوار و تامین نیاز داخل بیش از پیش کنیم.

وی در مورد تولید انبوه توربین گازی و دیگر پروژه های شرکت ملی نفت ایران گفت: دردنیا ماشین آلات دوار در ظرفیت های معینی تولید می شود و باید برای آن ظرفیت ها طراحی ها نیز بر آن مبنا صورت گیرد، آنچه در صنعت نفت در خصوص ماشین آلات موجود مطرح است این است که دیگر برای جایگزین ماشین آلات خارجی دراین سطح خریداری نشود و ماشین آلات موجود را که در داخل تولید می شود جایگزین کرد.
 

مدیرعامل شرکت ملی نفت خاطر نشان کرد: برای پروژه های آتی صنعت نفت باید دستورالعمل هایی تعریف شود که بر آن مبنا ظرفیت هایی که برای ماشین های دوار انتخاب می شود در دامنه و سطحی باشد که در داخل تأمین می شود و آن زمان است که بازار این تولیدات تأمین می شود.

 
وی با تاکید بر اینکه صنعت نفت ایران 80 درصد تکیه بر توان داخلی دارد، افزود: پروژه های آتی صنعت نفت بر مبنای توان و تولید محصولات ساخت داخل تعریف شده است و تا زمانی که تولیدات داخلی تامین کننده هستند از خارج کشور وارد نخواهیم کرد. 


جوادی با بیان اینکه بسیاری از بسترهای اتکا به صنعت داخلی فراهم شده است، گفت: بنابراین شرکت ملی نفت ایران حمایت از سازندگان داخلی را در دستور کار خود قرار داده است. 


 وی در مورد ساخت نخستین توربین گازی ملی گفت: این توربین از نظر مسایل فنی کامل و هیچ کمبودی ندارد و در صورت فراهم شدن شرایط رقابت، این توربین با نمونه های مشابه خارجی رقابت پذیر است. 


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ساخت داخل توربین گازی را یک اقدام استراتژیک از منظر  حمایت و باور صنعت نفت از ساخت داخل و دیگری باور و غیرتمندی افرادی که به ساخت این مهم اهتمام داشتند، دانست. 


جوادی با تاکید بر اینکه توربین یاد شده با پشتیبانی صنعت نفت و اراده و خودباروی صنعت گران داخلی ساخته شده است، تصریح کرد: توربین یکی از پیچیده ترین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت است است که هم اکنون ساخت داخل بر تولید آن موفق شده است و این موضوع نشان از ان دارد که قطعات بیشتر نیز در داخل ساخته خواهد شد. 


 وی در مورد تولید انبوه توربین گازی و دیگر پروژه های شرکت ملی نفت ایران گفت: در دنیا ماشین آلات دوار در ظرفیت های معینی تولید می شود و باید طراحی ها بر مینای ظرفیت ها صورت گیرد. 


مدیرعامل شرکت ملی نفت خاطر نشان کرد: برای پروژه های آتی صنعت نفت باید دستورالعمل هایی تعریف شود که بر آن مبنا ظرفیت هایی که برای ماشین های دوار انتخاب می شود در دامنه و سطحی باشد که در داخل تأمین می شود و آن زمان است که بازار این تولیدات تأمین می شود.

به دلیل شرایط تحریم، فرایند تامین قطعات و روزآمدی توربین های سولار سنتار گازی موجود در کشور با مشکلاتی همراه بود و از سوی دیگر به علت تغییرات حاصل در شرایط فرآیندی کارخانجات، ضرورت استفاده از توربین هایی با توان بالاتر احساس می شد که با ساخت این توربین در کشور این مشکل رفع شد.
 
130 دستگاه توربین سلار سنتار در صنعت نفت وجود دارد که 76 دستگاه آن در تاسیسات زیرمجموعه مناطق نفت خیز جنوب فعالیت دارد. این توربین توسط شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت توربین ماشین خاورمیانه ساخته شده است.
 
توربین‌های گازی یکی از اصلی‌ترین تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت به ویژه در فرآیند تولید بخش‌های بالادستی است.

توربین گازی سولار یکی از پرکاربردترین انواع این توربین‌هاست که با توجه به روند سختگیرانه تحریم‌های ظالمانه و نیز با توجه به اینکه سازنده این نوع توربین‌ آمریکایی است؛ فرآیند تأمین قطعات و روزآمدی آن با مشکلات بسیاری همراه بوده است. این درحالی است که تغییرات حاصله در شرایط فرآیندی کارخانجات، نیاز به استفاده از توربین‌های با توان بالاتر را دو چندان ساخته است.

بر این اساس و پس از آسیب‌‌شناسی‌های مدیریتی و کارشناسی صورت گرفت در مناطق نفت‌خیز جنوب، ضرورت بومی‌سازی دانش فنی و ساخت  داخل توربین مذکور با لحاظ نمودن پارامترهای ارتقایی محرز گردید که به منظور کاهش ریسک‌های موجود و ایجاد نگرش‌ استراتژیک، پرداختن به این مهم در قالب پروژه پژوهشی به شرح زیر، مورد تأیید شورای عالی پژوهش مناطق نفت‌خیز جنوب قرار گرفته و مراحل تصویب‌خواهی آن، بر اساس نظام نامه پژوهشی وزارت نفت، انجام شد.

این توربین بعد از مراحل نهایی تست و رونمایی به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تحویل داده شده و درمجتمع صنعتی شماره یک مارون - ایستگاه تقویت فشار گاز نصب و راه اندازی می شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: توربین ، گاز ، تولید ، ساخت ، داخل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار