تحلیل و ترسیم اجزا و مولفه های اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، بر مبنای علم اصول فقه بوده و منطقی پایدار بر پایه های فقهی است. ازین رو شناخت درست از منطق حاکم بر اندیشه سیاسی ایشان، فهم آن را آسان تر می کند.

یک کارشناس مسایل سیاسی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، با اشاره به اینکه اندیشه های سیاسی امام خمینی(ره)، ناشی از شرایطی بوده که دیدگاه های خود را پیرامون مسائل مختلف مطرح کرده اند، گفت: غیر از تسلط حکومت سلطنتی در ایران که اگر نادیده بگیریم، سایر مولفه های سیاسی امام در هر زمانی قابل اجرا و عملیاتی است.

حسین بابازاده ادامه داد: با توجه به تغییر شکل­های منابع قدرت، نظام اندیشه های امام(ره) در مقابله با استکبارستیزی و رفتار با سیاست های بزرگ جهان تغییری نکرده است.

وی تصریح کرد: در تعریف ایشان از آمریکا به نام شیطان بزرگ، باتوجه به فرصت هایی که ما به آمریکا دادیم و آنها در انجام تعهدات مردود شدند، همچنان مصداق های واحدی عنوان می شود، زیرا دست به شیطنت می زدند و با دروغ و دورویی با ما رفتار می کنند و نگاه امام خمینی(ره) در آن زمان نسبت به این موضوع همین بوده و تا کنون محکم و پایدار است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مظلومان جهان، گفت: وقتی ایران از مظومان جهان حمایت می کند، بدرفتاری های سیاسی در حاشیه ما کاهش پیدا می کند ولی همینکه این حضور کمرنگ می شود، دشمن وارد صحنه شده و گروهی مانند داعش را راه اندازی می کند.

وی در ادامه این مطلب افزود: هرجایی که نقش بین المللی ما کمتر دیده شده، دشمن به دنبال ایجاد جنبش یا فتنه های مختلفی بوده است.

سیاست داخلی

بابازاده با اشاره به حوزه سیاست داخلی ایران، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) به تبیین اخلاق سیاسی تاکید داشته که این مهم(سیاست داخلی)تاریخ مصرف ندارد زیرا رعایت ساده زیستی، حفظ ارتباط با مردم، خدمتگزاری برای مردم، عدم نگاه مسئولان از بالا به پایین و مواردی این چنین هیچگاه در اخلاق سیاسی از بین نمی رود و فرسوده نمی شود.

وی بیان کرد: سیاست هایی که بنا به فرمایشات امام(ره) برای کارگزاران نظام در نظر گرفته شده باید پیاده شود در غیر این صورت فاصله ای بین آنها و مردم ایجاد می شود.

وی افزود: امام خمینی(ره) به دنبال جامعه ای کاملا مسئول بوده اند و اصرار بر مقابله با کج روی ها داشتند و به روحانیان برای داشتن رفتار مسئولانه تاکید می کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: برخی واکنش ها در مقابل رفتارها از بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی موجود نشات می گیرد، درحال حاضر نوعی فرهنگ بی تفاوتی درحال گسترش است که نسبت به این موضوع همه جامعه باید احساس مسئولیت و نقش آفرینی کنند.

وحدت کلمه

بابازاده گفت: مفهموم وحدت کلمه در اندیشه های امام خمینی(ره) ریشه های عمیقی دارد، ایشان به کارکردن برای خدا، مهذب بودن انسان ها، خالی بودن از هوای نفس، خدمت به مردم و چنین مواردی تاکید داشتند در حالیکه برخی از ما به فکر منافع جناح، جریان سیاسی یا اقتصادی خود هستیم و خواسته های خودمان را بر اولویت های انسان ها و اسلام، مقدم می شماریم.

وی تصریح کرد: از بیانات امام چنین برمی آید که؛ نباید به دنبال امیال و شرافت های قومی و قبیله ای بود، چرا که پیروی از انگیزه های شخصی و یا الگوبرداری یا رفتار با الگوهای غربی، ما را از داشتن وحدت کلمه دور می کند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: اسلام برای همه چیز برنامه و حرف دارد، نباید وجود الگوهای غربی نخبگان مارا از سرمایه های اجتماعی خودمان دور کند، چون هر موضوعی که در فرهنگ ما ریشه نداشته باشد، باعث ایجاد تضاد و اختلاف می شود.

ولی فقیه

بابازاده با اشاره به اهمیت دانستن ارزش ولی فقیه در جامعه اسلامی گفت: وحدت کلمه زمانی محقق می شود که تمام مسئولان ما حول محور ولی فقیه عمل کنند زیرا حکومت ما ادامه حکومت امامان و معصومان ماست و اگر مسئولان به این موضوع تشریفاتی نگاه کنند، باعث ایجاد تضاد می شود.

وی در ادامه افزود: اگر در پی تضادهایی که ایجاد می شود، بین نگاه مردم به رهبری شکافی دیده شود، نگاه مردم به رهبری تغییر می کند.

همدلی و همزبانی

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری، بیان کرد: نامگذاری امسال به نام همدلی و همزبانی بین دولت و ملت، تجلی وحدت کلمه است، یعنی دولت ببیند مردم چه می خواهند تا براساس نیازهای آنان برنامه هایشان را تنظیم کنند.

وی افزود: بعضی سیلی خورده های انقلاب سعی در ایجاد رخنه در این وحدت دارند و سعی می کنند آسیب وارد کنند، حضرت امام خمینی(ره) مهمترین آسیب یک جامعه را در اختلافات داخلی آن دانستند، همین فسادهای مالی که رخ می دهد در بین مردم بدبینی به وجود می آورد که همه نظان باید هزینه این زیاده خواهی را بدهند.

اسلام دینی جهانی و جاویدان

در ادامه این گزارش، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) ریشه درسنت و وحی دارد گفت: اندیشه های ایشان به دلیل داشتن ریشه های عمیق الهی، هیچگاه از بین نمی رود و همیشه پویا و کارآمد بوده وسرچشمه گرفته از اسلام، زیرا اسلام دینی جهانی و جاویدان است.

محمدرضا جواهری افزود: همچنین اندیشه های امام برگرفته از خطبه های پیامبر اکرم(ص)، فاطمه الزهرا(س) و ائمه معصوم(علیهم السلام) بوده که بهره گیری از این اسوه های سیاسی همیشه جامع و جاویدان است چون ساختار آن پایدار است.

وی خاطر نشان کرد: این اندیشه ها دربردارنده اصول و راهبردهایی است که عقلانی و منطقی بوده و در شریط مختلف می تواند موتور محرک آزادی بخشی و راه رسیدن به سعادت باشد.

جواهری ادامه داد: اندیشه های سیاسی امام (ره) یک اندیشه فردی و برخواسته از هواهای نفسانی و امیال شخص نبوده که به یک فرد منحصر باشد و بعد از مرگش نیز پایان یابد بلکه برای عموم مردم و مبتنی بر آرمان های الهی و احادیث است و این رمز ماندگاری چنین اندیشه هایی است.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: اندیشه ها و بیانات امام(ره) از محکم ترین، قوی ترین و نیرومندترین اندیشه هاست که در طول تاریخ تجربه شده و توانسته اندیشه های نورانی امامان معصوم(علیهم السلام) را زنده کند.

زمینه سازی ظهور

وی تصریح کرد: امام(ره) با تمام توان، اخلاص، پاکی و صداقت در جامعه ایرانی اندیشه های خود را جاری کرد که موجب بیداری مسلمانان در سراسر جهان شد و پایبندی به این اندیشه ها می تواند ما را در صراط مستقیم قرار داده و راه تکامل را نشان دهد.

وی با اشاره به کج روی ها و انحرافات در وهابیت که خطری بزرگ برای جهان اسلام دارد، گفت: عقاید زیانبار آنان راه تحول و پیشرفت اسلام را می بندد و جاذبه های اسلام را مورد تهاجم قرار می دهد، اندیشه های امام(ره) در این راستا با این انحرافات مبارزه کرده و بدون افراط و تفریط، جامعه ایران را نجات داده و زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) شده است.



انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.