قاری پیشکسوت قرآن عنوان کرد:

قاریان نباید برای تلاوت قرآن نرخ تعیین کنند

معاونت فرهنگی حرم عبدالعظیم حسنی گفت: جامعه قرآنی در کشور باید از هر نظر نمونه بوده و مردم او را الگوی خود قرار دهند و همچنین یک قاری خوب برای تلاوت قرآن در مراسمی نباید هیچ‌گاه نرخی را تعیین کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگارانحاضر در محل، عباس سلیمی، قاری پیشکسوت و معاونت فرهنگی حرم عبدالعظیم حسن صبح امروز یازدهم خردادماه در اولین همایش حافظان قرآن کریم استان تهران گفت: حضرت‌ رسول (ص) فرمودند خانواده قرآن خاندان قرآن بوده زیرا برای رسیدن حفظ قرآن زحمات بسیاری را متحمل شده‌اند و حافظان باید قدر خودشان را دانسته و از این نعمت پاسداری کنند زیرا که اگر درهای تکبر به خاطر تحویل گرفتنشان در محافل و مراسمات مختلف آن‌ها را بگیرد سقوط آن‌ها در چنگال شیطان حتمی است.

وی بیان کرد: در یک محفلی شخصی از امام صادق سؤالی کرد و هنگامی که ایشان پاسخ آن‌ حضرت را شنید به امام صادق لقب سنگ جواهر داد که در این هنگام امام صادق لبخندی بر لب زد و گفت: آیا سخن ما اهل بیت که همگی نور‌ واحد هستیم با یک تکه سنگ مقایسه کرده‌اید در صورتی که سخنان امام در رحمت بوده و سبب گشایش امور است.

عباس سلیمی افزود: قاریان قرآن سه دسته هستند یک گروه برای خدا قرآن می‌خواند و گروهی برای ستیزه جویی و فخر فروشی و گروهی برای امرار معاش و تجارت در مراسمات مختلف قرآن تلاوت می‌کنند که این بدترین نوع برای یک قاری قرآن بوده و قاری باید یک لحظه هم به غیر خدا فکر نکند.

معاونت فرهنگی حرم عبدالعظیم حسنی تصریح کرد: تلاوت قرآن یک ماموریت مشخص الهی بوده به طوری که حضرت رسول (ص) می‌‌فرمایند من ماموریت دارم از طرف خدا هم مسلمان بوده و هم قرآن را تلاوت کنم و ما چگونه خدا را سپاسگذاری کنیم که ماموریتی که به پیامبران رسالت خود داده به ما قاریان و حافظان قرآن کریم همچین اجازه‌ای عطا کرده است.

وی ابراز داشت: تلاوت منطقی با تدّبر و منتهی عمل به قرآن است که این موارد هرگز از هم جدا نشده و یک قاری قرآن باید طوری بی‌اندیشد که طرز تفکر و سخنانش قرآنی باشد.

سلیمی ادامه داد: رسول‌الله می‌فرمایند اکثر منافقین امت من قاری قرآن و حافظ بوده و اگر که به خاطر عمل نکردن به قرآن و عدم مواظبت از خود به گروه منافقین پیوسته‌ و به طور کلی اگر یک قاری قرآن به آنچه که تلاوت می‌کند تلاوت نکند روز قیامت کور وارد سرای محشر می‌شود.

وی تصریح کرد: نمی‌شود که یک کسی قرآن بخواند و 3 هزار میلیارد پول بیت‌المال را بخورد و یا پا روی خون 220 هزار شهید گذاشته و یا نسبت به دشمنان انقلاب خوشبین باشد و از انقلاب دفاع نکند و همچنین یک قاری قرآن نمی‌تواند دورغگو بوده و پشت سر مردم صحبت بکند و حافظان جامعه قرآنی کشور نباید به مسائل انقلاب بی‌تفاوت باشند.

وی عنوان کرد: مسئولیت قاری قرآن این نیست که در مراسمات و مسابقات مختلف بهش جایزه داده و یا در مسابقات بین‌المللی خارج از کشور شرکت نماید بلکه یک قاری قرآن وظیفه اصلی حافظان و جامعه‌ی قرآنی کشور ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآنی است و یک حافظ قرآن درجه و مقامش نزدیک به مقام پیامبران بوده و تفاوتشان با پیغمبران خدایی این است که مستقیماً از فرشتگان خدا به آن‌ها وحی داده نمی‌شود.

وی ابراز داشت: در تعامل با قرآن کریم ما دو گونه رفتار صادقانه و منافقانه داریم طوری که تمام شهدای ما از تلایه داران عمل به قرآن بوده و همه‌ی آن‌ها جوانی و همه چیز دنیایی خود گذشته و هیچ‌چیزی به غیر از خدا را در خودشان نمی‌دیدند اما قاری منافق همانند عبدالملک مروان که قبل از به حکومت رسیدن یک قاری و حافظ قرآن بوده و هر‌کس که او را می‌خواهد ببیند فقط در مسجد می‌توانست او را ببیند اما در زمانی که حکومت داری را به او دادند قرآن را بست و به قرآن خطاب کرد که من کارم با قرآن تمام شده است این گونه تفکر را نگاه منافقانه به قرآن است.

عباس سلیمی خاطره‌ای از آیت‌الله ضیاآبادی ذکر کرد : یک روز خانومی که سردردهای شدیدی داشت به ایشان مراجعه کرده و این مرجع بزرگ بر سر آن خانم گذاشته هنگامی که دست خود بر روی عمامه بود چند آیه تلاوت کرد و آن خانم تا آخر عمر هیچ وقت سردرد نگرفت این داستان این نتیجه را به ما می رساند که آیات قرآن علاوه بر تاثیر روحی و روانی اثری شفا بخش بوده و امواج مردمان را خوب می کند.
وی افزود: ما در سه رک با شیطان اشتراک داشته شیطان همانند ما انسان‌ها قائل عبودیت خدا بوده خالقیت خدا را عنوان می‌کند و همچنین در اعتقاداتش مثل ما به نماز معتقد است اما خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید این شیطان کافر بوده و شیطان اقرار لفظی و کفر عملی دارد در اینجا بین انسان و شیطان هیچ تفاوتی نمی‌باشد و اگر روزی شیطان ما را گول زد مقصر خودمان بوده که حرفهای آن‌ رانده شده از درگاه حق را گوش فرا می‌دهیم.

وی اظهار کرد: بنا بر فرمایش حضرت رسول (ص) بالاترین بنده‌ها نزد خدا اول علما و سپس حاملان قرآن بوده و مرگ آن‌ها همانند مرگ پیامبران بوده و برانگیخه شدن آن‌ها با پیغمبران الهی و همچنین همراه پیامبران از پل صراط عبور می‌کنند و به طور کلی پاداش انبیا را گرفته و خوشا به حال اهل علم حاملان قرآن که از چنین سعادت و نعمتی بهره‌ می‌برند.

معاونت فرهنگی حرم عبدالعظیم حسنی اظهار داشت: بنا بر فرمایش حضرت علی یک حافظ قرآن در مسیر گناه نباید شرکت کند زیرا او محفوظات قرآنیتش فراموش شده و شیطان در آن مجلس حضور می‌یابد.

عباس سلیمی عنوان کرد: حضرت رسول (ص) می‌فرماید کسی زیباتر از همه قرآن می‌خواند که افراد شنونده در هنگام تلاوت او ترس از خدا را در چهره‌اش به معنای واقعی حس کرده و به همین خاطر که روسول‌الله در زمان فتح مکه بلال حبشی را به خاطر توازع  و خدا ترس بودنش به بام کعبه فرستاده تا اذان بگوید.

انتهای پیام/
برچسب ها: قاری ، تلاوت ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار