آخوندی مطرح کرد

رایزنی با بانک مرکزی برای توسعه‌ای شدن بانک مسکن/ انتقاد از سیاست‌های غلط دولت نهم و دهم

وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه در دهه 80 و با سیاست‌های غلط دولت‌های نهم و دهم بانک مسکن تبدیل به کارگذاری شد.

رایزنی با بانک مرکزی برای توسعه‌ای شدن بانک مسکن/ انتقاد از سیاست‌های غلط دولت نهم و دهمبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی امروز در بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با بیان اینکه نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه منجر به این شد که بودجه اهرم خود را برای تعادل پخشی به اقتصاد از دست بدهد، اظهار داشت: اساس بودجه به ویژه در طرح‌های عمرانی به عنوان یک اهرم و توسعه اقتصاد کشور نمی‌تواند عمل کند. 

وزیر راه و شهرسازی افزود: درآمد عمومی کشور صرفا برای پرداخت حقوق و یارانه خرج می‌شود و بخش اندکی از آن البته به صورت تخصیص‌های بسیار نامنظم و نامعین برای طرح‌های عمرانی هزینه می‌شود. 

وی با بیان اینکه در برابر وضع کنونی اقتصاد ایران، یعنی افزایش قیمت حامل‌های انرژی که امکان قطع یارانه‌ها را سلب کرده است راه دیگری وجود دارد، تصریح کرد: از نظر اقتصادی بهتر است به شکل نسبی قیمت‌ها را تعدیل کنیم و به صورت رادیکال غیر از اقشار ضعیف یارانه الباقی مردم را قطع کنیم. 

به گفته آخوندی؛ ادامه توزیع یارانه‌ها و کنترل قیمت حامل‌های انرژی به این مفهوم است که طرف تقاضا را تحریک و طرف عرضه را سرکوب کنیم که این مسئله نه تنها آثار تورمی دارد بلکه تاثیری در افزایش تولید نیز نخواهد داشت.  

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کاهش هزینه یارانه‌ها یا اصلاح قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند از وضعیت زمین گیر شدن دولت در حوزه اقتصاد جلوگیری کند چراکه عدم استفاده از امکان اهرم بودجه‌ای به شکننده بودن اقتصاد دامن می‌زند. 

وی در ادامه اظهار داشت: از نظر اقتصادی افزایش سرمایه بانک‌ها در شرایط کنونی نمی‌تواند تکلیف دارایی‌های سمی را روشن کند بلکه باید یک نظام سازمانی دیگر برای تعیین و تکلیف دارایی‌های سمی بانک‌ها وارد عمل شود.  

وزیر راه و شهرسازی افزود: بانک مرکزی در سایر کشورها به عنوان یک نهاد ناظر فعالیت نمی‌کند بلکه عمده وظیفه آن حفظ قدرت پول است اما بانک مرکزی در ایران هم یک نهاد ناظر، هم وضع کننده مقررات و هم حافظ قدرت پول است. 

وی ادامه داد: سیستم نظارت در بازارهای مالی ایران (بیمه، پول، سرمایه و ...) چند کاره است و اساسا یکپارچگی در سیاست گذاری پولی کشور وجود ندارد. 

آخوندی با تاکید بر این که با دستورالعمل و بخش نامه حل مشکلات پیچیده اقتصاد ایران غیرممکن است، گفت: متاسفانه قدرت وام دهی بانک‌های ایران نسبت به جی بی پی ۱۲.۲ درصد است که اگر قرار باشد به سطح کشورهای کم درآمد برسیم باید قدرت وادهی کنونی حداقل به دو برابر افزیش یابد که این مسائل نشان از وضعیت بحرانی بانک‌های ایران دارد. 

* رایزنی آخوندی با بانک مرکزی برای توسعه‌ای شدن بانک مسکن 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه پس از مسکن مهر و متوسل شدن به پول پرقدرت بانک مرکزی، نقش توسعه‌ای از بانک مسکن گرفته شد، گفت: مدتها است با بانک مرکزی رایزنی می‌کنیم که بانک مسکن یک بانک توسعه‌ای شود یعنی عمل کردن آن با میزان سودهی سنجیده نشود بلکه موفقیت در اجرای سیاست‌های دولت ملاک سنجش قرار گیرد. 

به گفته وی؛ معمولا با سه هدف توجه به اقشار آسیب پذیر، حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط و پروژه‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت از بانک‌های توسعه‌ای حمایت می‌شود. 

آخوندی با بیان اینکه بانک توسعه‌ای می‌تواند در زمینه‌های فنی و مالی به ارائه مشاوره بپردازد، اظهار داشت: در دهه 80 و با اجرای سیاست‌های غلط دولت‌های نهم و دهم بانک مسکن تبدیل به یک کارگزاری شد که لازم به ذکر است در این زمینه تجدید نظر صورت پذیرد. 

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار