مدیر گروه توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: یکپارچگی در نظام سلامت در گرو تعامل بهداشت، درمان و توانبخشی به عنوان سطح سوم سلامت است.

محمد علی حسینی مدیر گروه توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص تبیین جایگاه توانبخشی در نظام سلامت افزود: چندی پیش در اولین سمینار ملی مدیریت توانبخشی شاهد ارائه دهندگان خدمات توانبخشی متعددی نظیر سازمان بهزیستی کشور، سازمان هلال احمر، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، سازمان‌های مردم نهاد و ... بودیم و باید مدیریت توانبخشی در نظام سلامت یکپارچه شود. 

وی با اشاره به لوگوی وزارت بهداشت که به بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره دارد، گفت: ما در جمع متخصصان توانبخشی می‌گوییم توانبخشی با تمام اهمیت آن بعنوان سطح سوم سلامت حتی در لوگوی وزارت بهداشت دیده نشد، و این مهم می طلبد متولیان سلامت با توجه به آمار بالای معلولیت‌های ناشی از تصادف، از کار افتادگی در سالمندی،‌‌ آمار جانبازان و ... به طور جدی در تولیت مدیریت توانبخشی گام بردارند. 

حسینی گفت: 15 درصد جمعیت جهان از معلولیت‌ها رنج می‌برند و از سویی دیگر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی باید توانبخشی را در پیشگیری از افت عملکرد‌ها، کند کردن روند عملکردها،‌ اصلاح ساختارهای از دست رفته و برگرداندن به حالت طبیعی و تطابق با حفظ وضعیت موجود و ... نقش آفرینی کند که بیانگر اهمیت عرصه توانبخشی در سلامت است. 

حسینی افزود: جای تاسف است که بعد از این همه سال فعالیت‌های سازمانهای مختلف، هنوز ما به فکر برنامه ریزی،‌ تولیت و سرمایه گذاری در این بخش هستیم. 

وی نقطه عطف اولین سمینار علمی مدیریت توانبخشی را مشارکت نهادهای گوناگون در معرفی تولیت خدمات توانبخشی در نظام سلامت بر شمرد. 



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار