مشاور رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد، راه حل نهایی برای مشکلات پیش آمده در خصوص خرید کشتی‌های میسترال در دست فرانسه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از ایتارتاس، "کوزین،" مشاور رئیس جمهور روسیه امیدوار است مشکل توافق خرید کشتی های میسترال تا تابستان به پایان برسد و روسیه یا پول خود را پس بگیرد یا کشتی ها را تحویل بگیرد. وی گفت روسیه مایل به حل این مشکل است اما راه حل نهایی در دست فرانسه است.

به گزارش روزنامه روسی کمرسانت، فرانسه طرحی را برای پایان دادن به توافق ساخت کشتی های میسترال پیش نویس کرده و به مسکو فرستاده است. در این طرح آمده است اگر مقامات روسیه اجازه کتبی فروش کشتی ها به غیر را بدهند، فرانسه مبلغ 785 میلیون یورو به روسیه بر‌می‌گرداند. اما مسکو با این رویکرد مخالف است و خسارت ناشی از فسخ معامله را 1.163 میلیارد یورو برآورد کرده است. 

مسکو قبل از دریافت این خسارت مجوز فروش به غیر را صادر نمی کند. "دیمیتری روگوزین،" معاون نخست وزیر روسیه، اعلام کرد  مجوز استفاده از این کشتی ها متعلق به روسیه است و فرانسه حق فروش کشتی های حمل هلی کوپتر میسترال را ندارد.

به گزارش هفته نامه فرانسوی "لو پوینت" خسارت ناشی از ابطال قرارداد عرضه کشتی های میسترال، برای فرانسه از 2 تا 5 میلیارد یورو برآورد شده است.

در ژوئن 2011  قراردادی به ارزش 1.12 میلیارد یورو بین فرانسه و روسیه منعقد شد که در این قرارداد فرانسه موظف به ساخت کشتی های میسترال برای نیروی دریایی روسیه شد در غیر این صورت فرانسه باید جریمه فسخ قرارداد را بپذیرد.کشورهای اروپایی روسیه را به اتهام نقش داشتن در بی ثباتی اوکراین تحریم کردند و فرانسه تحویل کشتی های میسترال را به عنوان بخشی از این تحریم ها به تعویق انداخت. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار