گوینده خبر ارتحال امام خمینی (ره) با بیان اینکه قاطعیت یکی از مهمترین خصوصیات بارز حضرت امام بود، گفت: مردم به خاطر اینکه خودشان رهبر محبوب خود را انتخاب کرده بودند، عاشق امام (ره) بودند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران؛ به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) گفتگویی با محمد رضا حیاتی گوینده خبر ارتحال رهبر کبیر انقلاب ترتیب داد‌ه‌ایم. 
 
این گفتگو به شرح زیر است:

*آقای حیاتی حضرت امام خمینی(ره) را ملاقات کرده بودید؟

_متاسفانه آن زمان دوران آغازین کارمان بود و این افتخار نصیب‌مان نشده بود که خدمت حضرت امام برسیم، البته گروه‌های مختلف از سازمان‌ها و مراکز مختلف نزد ایشان رفته بودند، اما از واحد خبر هنوز این افتخار نصیب بچه‌ها نشده بود.
 
*به نظر شما بهترین و مهمترین مشخصه حضرت امام چیست؟

_ امام خمینی (ره) خصوصیات بارزی داشتند، اما مهمترین خصوصیت ایشان قاطعیت‌شان بود و من فکر می‌کنم این قاطعیت باعث می‌شد که برسر حرفی که حق است، بایستند و تا به منصه ظهور نمی‌رسید، از پا نمی‌نشستند.
 
قاطعیت ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار موثر بود، البته این قاطعیت طی 10 سال دوران رهبری ایشان در جمهوری اسلامی بسیار مشخص و بارز بود، به خصوص در 8 سال جنگ دفاع مقدس قاطعیت ایشان قابل توجه بود.
 
*برای ما از حال و هوای روز 14 خرداد سال 68 بگویید.

_ ساعت 7 صبح و 5 دقیقه قبل از خبر مدیر خبر آن زمان مرا صدا کرد و گفت؛ باید خبر را شما بخوانی، البته قرار نبود این خبر را من بخوانم و قبل از خواندن خبر، حتی روخوانی هم نکرده بودم؛ ساعت حدودا 10 شب قبل بود که خبرهایی به گوش ما رسید که متاسفانه این اتفاق افتاده و امام رحلت کردند، از این رو بچه‌های صدا و سیما عزادار شدند، اما تصمیم گرفته شد تا اذان صبح فردا صبر کنند و بعد خبر برای مردم اطلاع‌رسانی شود.
 
روز 14 خرداد ساعت 4:30 صبح با سرویس سازمان به اداره آمدم و وقتی از در جام‌جم وارد شدم، همه‌جا سیاه‌پوش شده بود و مشخص بود اتفاق ناگواری افتاده است، در تحریریه هم همکاران در تکاپو بودند و هرکس مشغول کاری بود، البته رادیو هم مطلبی را اطلاع‌رسانی نکرده بود.
 
مردم با وجود اینکه خط‌های سازمان مشغول بود، با صدا و سیما تماس می‌گرفتند و می‌پرسیدند مگر اتفاقی افتاده که رادیو جز قرآن برنامه دیگری پخش نمی‌کند و بچه‌های سازمان در مقابل به مردم می‌گفتند باید صبر کنید.
 
یکشنبه 14 خرداد شیفت صبحگاهی داشتم، البته گویندگانی قبل از من حضور پیدا کرده بودند و بیش از 10 گوینده حضور داشتند و از بعضی از دوستان خواسته بودند که این خبر را آنها بخوانند، اما قرعه فال به من دیوانه زدند.
 
*خبرهای مهمی که تاکنون خوانده‌اید چه بوده؟

_ از سال 60 در رادیو حضور داشتم و بعد هم که به تلویزیون آمدم در 8 سال دفاع مقدس خبرهای عملیات‌های رزمندگان اسلام و پیروزی‌هایی که بدست می‌آمد و پیام‌هایی که حضرت امام می‌دادند و البته خبر آزادی خرمشهر را خوانده‌ام، حضرت امام به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی دادند که بنده آنرا خواندم و پذیرش قطعنامه 598، پایان جنگ تحمیلی و همچنین یکی از مهمترین خبرهایی که خواندم، انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان مقام معظم رهبری بود و پس از پایان 40 روز عزاداری مردم به مناسبت رحلت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری پیامی دادند که 65 دقیقه به طول انجامید، در حقیقت 90 درصد خبر تاریخ انقلاب را بنده خواندم.
 
*بازخورد مردم نسبت به خواندن خبر ارتحال امام توسط شما چه بود؟


_ آن زمان گوینده تازه‌کاری بودم و خیلی‌ها فکر می‌کردند صدای آقای افشار بوده، چون آن موقع آقای افشار بیشتر در تلویزیون حضور داشتند و بازخورد مردم مثل همیشه خوب بود، البته کسانی که این چنین ارتباط با رسانه دارند، همه وجودشان از مردم است.
 
انتخاب من برای خواندن این خبر کار خدا بود و اصلآ تصمیم من در این انتخاب تأثیری نداشت و همه مسیرها باز شد تا در نهایت این وظیفه سنگین بر گردن من افتاد و خدا کمک کرد به نحو شایسته آنرا انجام دهم.
 
من فرد حساسی هستم و وقایع و اتفاقات روی من اثرگذار است و چنین رویدادهایی خواندنش برای من سنگین و دشوار است، اما احساس وظیفه از نظر من مهمتر است و شاید خواندن این خبر خیلی سخت بود، کماآنکه خواندن خیلی از خبرها در دوران کاری من سخت و دشوار بود، شاید کسی جای من بود از این دوران پرتلاطم شانه خالی می‌کرد.  
 
*به نظر شما چرا مردم تا این اندازه عاشق امام خمینی (ره) بودند؟


_در کشور ما یک انقلاب برزگی اتفاق افتاده بود و مردم خودشان شخصیت محبوب‌شان را به رهبری انتخاب کرده بودند و کسی نیامده بود که علم را بر دست بگیرد و مردم را به دنبال خود بکشاند و این باعث می‌شد که مردم عاشق امام باشند.
 
در پایان، آقای حیاتی گفتگوی خود را با خواندن  
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
روح بلند رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی به ملکوت اعلا پیوست، به پایان رساند.

گفتگو از سمانه عیوضی
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار