بازار سرمایه می‌تواند منطقی ترین بازار برای تامین مالی صنایع پتروشیمی در کشور باشد.

به گزارش خبرنگار بورس   گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،بالا بودن سهم محصولا پتروشیمی در صادارت غیر نفتی کشور و نیاز بالای این صنعت به سرمایه ‌گذاری در کنار مواردی از جمله محدود بودن منابع و تسهیلا بانکی دلیل آشکار برای منطقی بودن تامین منابع مورد نیاز این صنعت از طریق بازار سرمایه خواهد بود.

به طور کلی رشته فعالیت وابسته به حوزه نفت و گاز و فرآورده‌های آن یکی از مزیت‌های نسبی و رقابتی برای ایران در بازار منطقه و جهان هستند.

به واسطه منابع و ذخایر عظیم نفت و گاز و دسترسی به آنها و همچنین بازار‌هایی که در منطقه دارد،صنعت پتروشیمی کشورمان نقاط قوت بالایی برای سرمایه‌گذاری داردکه این موضوع از دو نکته دسترسی آسان و به تامین مواد اولیه صنعت پتروشیمی و بالا بودن امکان صادرات و مقبولیتی که این قبیل محصولا ت در بازار‌های جهانی دارند،نشات می‌گیرد.

علاوه بر این وجود افراد متخصص داخلی و دستیابی به دانش روز در این حوزه پتروشیمی مهیا کرده است.

با توجه به وجود منابع  مشترک نفت و گاز و برخی کشورهای همسایه اگر بهینه مصرف نکنیم بی شک ذخایر را از دست خواهیم داد.

عمده پروژه‌های پتروشیمی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و از آنجایی که بازگشت سرمایه و سودآوری واحدهای تولیدی این رشته از صنعت قابل رقابت با سایر رشته‌ها نیست،بنابراین ضرورت سرمایه‌گذاری در این حوزه را ایجاب می‌کند.

وجود فرصت‌های مطلوب برای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و هچنین دسترسی کم هزینه به مواد اولیه این صنعت فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت را در این حوزه پدید آورده است.

سرمایه ‌گذاری در حوزه پتروشیمی تا گنون از طریق دولت انجام شده است که زمینه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مهیا است.

همچنین در صورت اجرایی این موارد پتروشیمی از جمله صنایع سودآوری خواهد بود که سرمایه‌گذاری در آن صرفه بالای اقتصادی دارد .

آمار و ارقام نشان می‌هد بیش از بیش از 40 میلیارد دلار ارزش صادرات غیر نفتی کشور است که عمده آن از صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی حاصل می‌شود و این به معنی آن است که شرایط کار و سرمایه‌گذاری نه تنها برای افراد داخلی برای خارجی‌ها هم مهیاست.

گفتنی است حجم و وزن شرکت‌های پتروشیمی و نیاز به سرمایه‌گذاری بالای آنها و همچنین محدود بودن منابع و تسهیلات بانکی حرکت به سمت تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه منطقی‌ترین روش برای تامین منابع مورد نیاز این شرکت خواهد بود.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: بازار ، بورس ، صنایع ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار