مسئول خبر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ارتش مسئول اعزام بالگرد به نواحی آتش گرفته نبود گفت:تنها در صورتی که ستاد بحران و یا هلال احمر درخواست نمایند اعزام بالگرد صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران،ایلام امروز سیاه پوش جنگلهای سبزت شده ایم.سیاه شدن بلوط هایت کام ما را تلخ کرد.خدا را شکر با همت مردمی و همکاری مسئولین آتش جنگلهای ایلام خاموش شد.آتشی که چند سهل انگار آن را بر افروخته و شایعات آن در فضای مجازی عکس به عکس می پیچید.

اما در این میان باید به رفتارشناسی بعضی از کاربران در این فضا نیز توجه کرد.کسانی که مدام ساز مخالف می زنند و هر جا مشکلی پیش می آید راه حل را در ایجاد شایعه و سلب اعتماد عمومی می بینند.افرادی در این بین اعتراض می کنند که با بررسی کامنت هایشان متوجه می شویم حتی موقعیت جغرافیایی حریق را نیز اشتباه گرفته اند.فقط و فقط قصد اعتراض به مسئولین را دارند هرچه بود بالاخره آتش از سر جنگلهای بلوط دست کشید اما شایعاتی بود که هیچ کمکی به حل بحران نکردند تنها جو روانی جامعه را تیره کردند.شایعاتی مانند درخواست چند میلیونی ارتش و نیروی هوایی برای کمک به محیط زیست در مهار آتش در این فضا پیچید.




مردم به جای بالگرد بر گرد تو چرخیدند/ ارتش مسئول نبود


مسئول خبر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با  خبرنگار اخبار داغ باشگاه خبرنگاران  ضمن تکذیب این موضوع گفت:ارتش در این زمینه ملزم به اعزام بالگرد نیست و  تنها در صورتی که ستاد بحران و یا هلال احمر درخواست نمایند این کار انجام می شود.




مردم به جای بالگرد بر گرد تو چرخیدند/ ارتش مسئول نبود


همچنین در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته کامران نجف زاده با خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگلها و علی تیموری نماینده سازمان محیط زیست به صورت حضوری و احمد شوهانی نماینده ایلام به صورت تلفنی و محمدرضا مروارید استاندار ایلام که ساعت 14 نیز در شبکه یک از آتش سوزی جنگلها سخن می گفت با ارتباط تصویری از مرکز ایلام در این میزگرد به گفتگو پرداخت.



مردم به جای بالگرد بر گرد تو چرخیدند/ ارتش مسئول نبود


مجری پرسید: خانم ابتکار گفتند بالگرد بوده ولی باد شدید می وزید و نتوانست پرواز کند؟

شوهانی گفت: نخیر، خانم ابتکار در منطقه نبود. من درون آتش بودم. بالگرد حدود 3 ساعت آنجا بود و 3 پرواز کرد. بعد به بهانه باد، بالگرد به جای اینکه آب را به منطقه برساند، به کرمانشاه برگشت. این حرف را اصلا قبول نداریم.

نجف زاده پرسید: تصاویری داشتیم که مردم با دست خالی داشتند خاک می ریختند. چرا اینطور بود؟

شوهانی گفت: مردم می گفتند ما بیل می خواستیم نماینده سازمان محیط زیست می گفت باید کارت شناسایی و شماره ملی بدهید تا بیل بدهیم. اصلاارزش دارد برای یک بیل، اینطور با مردم برخورد کنیم؟

مجری پرسید: چرا حداقل امکانات را نداشتیم؟

رئیس سازمان جنگلها گفت: حدود 500 بیل در منطقه بود. حدود 3 هزار داوطلب آمده برای اطفال حریق که از نیروهای مردمی بود. تجهیزات لازم برای همه اینها نداشتیم.


مجری پرسید: چرا ما یک هلی کوپتر داشتیم که روز جمعه آمده؟

رئیس سازمان جنگلها گفت: این وسیله از ساعت 5 بعدازظهر دیروز آمده.

مجری پرسید: پس روز اول این هلی کوپتر کجا بوده؟

مروارید استاندار ایلام گفت: واقعیت این است که مسایل دیوانسالار دست و پا گیر است. هلی کوپتر متعلق به سازمان هلال احمر است. اینقدر التماس کردیم. گفتند باید قرارداد ببندید. گفتم بفرستید من پولش را می دهم. باید مردم را به کار گرفت. الان همه کوهنورهای استانها آمده اند کمک می کنند.

نجف زاده انتقاد کرد: ولی ظاهرا مدیریت بحران خوبی نداشتیم.

مروارید گفت: مدیریت مال وقتی است که امکانات باشد. با این ارقام و اعداد همین وضعیت است. باید برای جنگلها، اقدامی شود.

مجری پرسید: مگر هلال احمر زیر نظر دولت و شما نیست؟

استاندار ایلام گفت: هلال احمر می گوید من با بحران انسانی کار دارم و این وظیفه من نیست. با ارتش قرار بوده قراردادی بسته شود که به یمن این آتش سوزی امروز بسته شده.

مجری پرسید: چه کسی باید قرارداد می بست؟

پاسخ مروارید : آقای جلالی (رئیس سازمان جنگلها) در خدمت شماییم!

جلالی هم گفت: ما دنبالش بودیم ناوگان هوایی در کشور را به خدمت بگیریم. آقای مهندس حجتی وزیر جهادکشاورزی هم گفتند در هیات دولت مطرح شده است. الان در هلال احمر ناوگان هلی کوپترها مجهز به تانکهای آب بر نیست. فقط در ستاد کل نیروهای مسلح، بالگردهای مسلح به این تانکها هستند و امروز بین ما و سازمان مدیریت بحران و سازمان نیروهای مسلح این قرارداد منعقد شد.


در پایان باید در نظر داشت اکثر کشورهای دنیا در مواقع بحرانی با هشتگ مربوطه و کمپین های اینترنتی کمک به حل ماجرا می کنند. مانند زلزله نپال که کاربران با هم متعهد شده واقدامات قابل توجهی برای آسیب دیدگان انجام دادند.

گزارش : نازنین روزبهانی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.