اصفهان؛

کسب رتبه نخست متوسط عملکرد باغات گل محمدی کاشان در کشور

معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرمانداری کاشان گفت: کاشان با برداشت 4 تن و 200 کیلوگرم گل محمدی در هکتار بالاترین برداشت گل محمدی کشور را به خود اختصاص داده است که از متوسط کشوری که 1800 کیلوگرم در هکتار می باشد پیشتاز است.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ؛محسن فخری به مشکلات این حوزه اشاره کرد و گفت:  جهاد کشاورزی شهرستان بایستی کسب رتبه نخست متوسط عملکرد باغات گل محمدی کاشان در کشورتغییر الگوی کشت در شهرستان را با توجه به بحران آب و خشکسالی های پی در پی به عنوان یکی از مهم ترین استراتژی های این حوزه مدنظر قرار دهد و گل محمدی بهترین جایگزین محصولات آب بر در این خصوص می باشد.  

فخری تأکید کرد: توجه به گل محمدی به معنی افزایش غیرعلمی و غیر اصولی سطح زیرکشت نیست بلکه باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که ضمن کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی و استفاده از روش های نوین آبیاری تغییر الگوی کشت را از محصولات آب بر و کشت محصولات متناسب با اقلیم از جمله گل محمدی جهت دهی نماییم.  

معاون فرماندار تصریح کرد: جهاد کشاورزی شهرستان می تواند با استفاده از ظرفیت های علمی منطقه و پژوهشکده گل محمدی راهکارهای علمی توسعه سطح زیرکشت و به زراعی محصول را مورد توجه قرار داده و کیفیت محصول گل محمدی را در کنار کمیت هدف گذاری نماید.

وی با انتقاد از وضعیت صادرات گلاب و عرقیات گیاهی گفت: شهرستان نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در خصوص نقش آفرینی در بازارهای جهانی به دست آورد.

فخری افزود: با وجودی که همه شهرستان کاشان را با گل و گلاب می شناسند ولی در زمینه بسته بندی ضعیف کار کرده ایم و حتی طراحی ظروف بسته بندی که بتواند معرف قدمت شهرستان در این خصوص باشد مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون فرماندار از مسئولان  جهاد کشاورزی ، اداره صنعت معدن و تجارت و خوشه گلاب خواست که از گل و گلاب و گیاهان دارویی به عنوان مزیت نسبی منطقه و شهرستان به نحو مطلوب استفاده نموده و با برنامه ریزی هدفمند ظرفیت های بالقوه را در جهت تعالی و پیشرفت شهرستان بکار گیرند.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.