معاون نظارتي بانک مرکزي گفت: پرداخت مطالبات سپرده گذران پس از حسابرسي موسسه ميزان و مشخص شدن وضع مالي و سود و زيان اين موسسه آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران حميد تهران فر معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص موسسه میزان اظهار داشت: ميزان، به دليل نداشتن نقدينگي کافي و نداشتن مديريت نقدينگي دچار معضل نقدينگي شد و نتوانست به سپرده گذارانش در زمان مقرر پاسخگو باشد.

وی افزود: با گسترش شايعه معضل نقدينگي موسسه ميزان، سپرده گذاران براي دريافت سپرده هاي خود هجوم آوردند و پايه هاي ميزان لرزيد و نتوانست به کارش ادامه بدهد و فعاليت آن متوقف شد.

تهران فر گفت: با ادامه مراجعه و اعتراض سپرده گذاران، بانک مرکزي با هماهنگي ارگان هاي مرتبط در حال انجام اقداماتی است تا برای سپرده گذاران این موسسه مرحمی باشد.

بانک مرکز متولی مدیریت مشکلات موسسه میزان

وي با اشاره به اينکه بانک صادرات متولی رفع مشکلات این موسسه شده است، گفت: بانک بزرگي به نام صادرات به موضوع ورود کرد تا از محل وجوه نقد ميزان نزد بانک مرکزي، فروش املاک موسسه و همچنين منابع حاصل از دريافت اقساط سپرده گذاران، مشکلات این موسسه را مديريت کند تا سپرده هاي مردم بازگردانده شود.

وی در ادامه تصریح کرد:  براي کمک به سپرده گذاران، هيئت تسويه منابع را در اختيار بانک صادرات قرار خواهد داد تا در زمان بندي مشخص ابتدا مطالبات سپرده هاي خرد و سپس مطالبات سپرده هاي بزرگ پرداخت شود.

تهران فر گفت: پرداخت مطالبات سپرده گذران پس از حسابرسي موسسه ميزان و مشخص شدن وضع مالي و سود و زيان اين موسسه آغاز خواهد شد.

تخلف برخی بانک ها در تعیین نرخ سود 

معاون نظارتي بانک مرکزي با هشدار به بانک هايي که با برخي روش ها از دستورالعمل نرخ سود سپرده و تسهيلات تخلف مي کنند، گفت: البته مجموع شبکه بانکي همراهي خوبي در رعايت نرخ ها داشته است.

با بيان اينکه برخي بانک ها و موسسه هاي مالي نکات دستورالعمل بانک مرکزي درباره نرخ سودها را خوب متوجه نشدند و يا به دنبال فرار بوده اند، گفت: ‌بانک مرکزي با هدف جلوگیری از سوء استفاده از نرخ هاي جديد در بخشنامه‌اي روش‌هاي پرداخت نرخ سود سپرده و تسهيلات را شفاف و مشخص کرد تا تخطي انجام نشود.

معاون نظارتي بانک مرکزي گفت: در مرتبه نخست سپرده‌هاي کوتاه مدت عادي تابع نرخ سود که تابع زمان هستند اگر امروز نرخ سود را کاهش دهيم، مشمول نرخ سود جديد هستند و براي اين سپرده ها نياز به انتظار نيست.

تهران فر درباره سپرده هاي مدت دار هم گفت: اگر سپرده مدت دار قبلا افتتاح شده باشد تا زمان سررسيد مشمول نرخ قبلي است اما تمديد، تجديد يا افتتاح سپرده جديد مشمول نرخ سود جديد خواهد بود.

معاون نظارتي بانک مرکزي با تاکيد بر پرهيز بانک ها از رقابت ناسالم گفت: حداکثر سود سپرده هاي يکساله 20 درصد است اما براي تعيين نرخ سود سپرده هاي زير يکسال به بانک ها اختيار داده شده است.

تعیین سود سپرده های کوتاه مدت متناسب با سقف 20 درصدی 

تهران فر افزود: از مديران حرفه اي بانک ها انتظار داريم نرخ هاي سود سپرده هاي کوتاه مدت را متناسب با سقف 20 درصدي سپرده يکساله تعيين کنند.

وي خاطر نشان کرد: گزارش ها حاکي از آن است که برخي بانک ها در اين زمينه حرفه اي عمل نکردند و به دنبال جذب سپرده به صورت غير حرفه اي و با رقابت ناسالم هستند.

معاون نظارتي بانک مرکزي درباره تخلف برخي بانک ها از نرخ 24 درصدي تسهيلات عقود مشارکتي هم گفت: نرخ 24 درصدي عقودمشارکتي، نرخ موثر است و اگر بانکي بخشي از تسهيلات را نزد خود نگه دارد عملا نرخ تسهيلات 26 تا 28 درصد خواهد شد و قطعا تخلف انجام شده است.

تهران فر تصريح کرد: در اين صورت مشتري مي تواند اين تخلف بانک عامل را از بانک مرکزي و مرجع قضايي پيگيري کند.

معاون نظارتي بانک مرکزي درباره پيشنهاد برخي بنگاه‌ها براي نرخ بالاي 24 درصدي عقود مشارکتي نيز گفت: اگر براي طرح هايي پيشنهاد نرخ سود بالاي 24 درصد مي شود، طرح ريسک بالا دارد و بانک نبايد بپذيرد.

تهران فر افزود: اين موضوع براي نرخ سود تسهيلات عقود مبادله اي نيز صادق است و نرخ سود عقود مبادله اي نيز 21 درصد و به عنوان نرخ موثر تعيين شده است.


برخی مشکلات به دلیل عدم آگاهی مدیران است

معاون نظارتي بانک مرکزي با اشاره به فعاليت 21 هزار شعبه بانکي در کشور گفت: گاهي ممکن است برخي مديران شعب از محتواي مقررات مطلع نباشند و برخي تخلفات به دليل آگاه نبودن نيروي انساني به وظايف اتفاق مي افتد.

تهران فر گفت: در مجموع پس از ابلاغ نرخ سود سپرده و تسهيلات مصوب شوراي پول و اعتبار تا کنون بانک ها همراهي خوبي با بانک مرکزي داشته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار