سرپرست دامپزشکی شهرستان زرند گفت: مبارزه و پیشگیری ازبیماری هاری ازطریق واکسیناسیون سگهای گله و نگهبان در شهرستان زرند انجام می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،حسن لطفعلی پوربا بیان اینکه بیماری هاری یک بیماری ویروسی ، حاد ، کشنده و مشترک بین انسان و دام می باشد گفت: با توجه به اهمیت بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در بهداشت عمومی و لزوم کنترل و پیشگیری از این بیماریهای مشترک انسان و دام، طرح واکسیناسیون و قلاده گذاری سگهای گله و نگهبان در شهرستان زرند با همکاری بخش دولتی و خصوصی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه کنترل این بیماری در جمعیت سگ های گله و نگهبان با تزریق واکسن هاری وقلاده گذاری و معدوم سازی سگهای ولگرد انجام میشود گفت: در این طرح بیش از350 قلاده سگ علیه این بیماری واکسینه می شوند.

لطفعلی پور با بیان اینکه این بیماری ازطریق گزش و یا گازگرفتگی توسط حیوان گوشتخوار مبتلا به انسان و سایر حیوانات منتقل می شود گفت: در صورت ابتلا انسان یا حیوان مرگ حتمی را به دنبال دارد و گوشتخواران اهلی و وحشی نظیر سگ ، روباه و شغال مخزن این بیماری می باشند .

وی  ضمن توصیه به صاحبان سگهای گله و نگهبان در خصوص واکسیناسیون سالانه و به موقع و همکاری لازم با اکیپهای واکسیناسیون گفت: افراد بایستی از تماس با حیوانات مشکوک جلوگیری کرده و در صورت گاز گرفتگی توسط سگ، گربه، روباه، شغال و گرگ به سرعت و به مدت 20 دقیقه محل گزیدگی را با آب و صابون شستشو نموده و بدون اتلاف وقت جهت شروع برنامه واکسیناسیون به درمانگاه مراجعه نمایند.



انتهای پیام/ ا
برچسب ها: سگ ، واکسینه ، زرند ، هاری ، کنترل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.