همزمان با شروع هفته‌ جهانی محیط زیست جنگل‌های کشور در آتش سوختند.

قدم هفته محیط زیست برای جنگل‌های زاگرس خوش یمن نبودبه گزارش خبرنگار محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، روز پنجشنبه 14 خرداد جنگل‌های بلوط استان ایلام ، به علت عامل انسانی دچار حریق شد که وزش باد در منطقه نیز گسترش این حریق به مناطق دیگر جنگل را سرعت بخشید.بعد از سوختن این جنگل‌ها سرانجام در غروب روز جمعه آتش مهار شد.

جنگل های با ارزشی که زیبایی‌شان آن را به عروس زاگرس تبدیل کرده بود.خبر این آتش‌سوزی، در شروع هفته جهانی محیط زیست به حدی برای مردم مهم بود که در همان ساعات ابتدایی به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل و هفته محیط زیست به هفته‌ای سیاه برای جنگل‌های کشور مبدل شد اما در این گیر و دار عروس زاگرس در آتش کمبود امکانات سوخت و خاکستر شد.

چرا آتش باید آنقدر ادامه پیدا کند که 40 هکتار از جنگل های کشور را نابود کند و چرا نباید ستاد بحرانی برای اینگونه مواقع تدارک دیده شود؟
آقای مروارید استاندارد ایلام در گفتگوی ویژه خبری از نبود بالگرد در استان و تیموری نماینده سازمان محیط زیست از تعداد ناکافی محیط بان و کمبود اعتبار سازمان گفت و اینکه سازمان محیط زیست بودجه‌ای را برای خرید حتی یک بالگرد اطفای حریق ندارد.

اما در این شرایط ، پاس‌کاری مسئولان برای پیدا کردن کسی که متولی حفاظت از جنگل‌های بلوط ایلام باشد، بسیار قابل توجه بود و صحبت‌ خانم ابتکار در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، شوکی بود برای دوستداران طبیعت که گفت: این جنگل‌ها جزو مناطق حفاظت شده نیستند و در نتیجه سازمان محیط زیست هیچ مسئولیتی برای خاموش کردن آتش نداشته است.

اینجاست که باید از رئیس محیط زیست پرسید آیا این جنگل ها جزو سرمایه محیط زیستی کشور نیستند و شما مسئول سازمان حفاظت محیط زیست نیستید؟در شرایطی که مسئولان در پی پیدا کردن این خبر در شبکه‌های اجتماعی و بسیج عمومی، اقدام به مهار آتش با بیل و حتی با دست خالی کردند .

در شرایطی که حتی بیل برای خاموش کردن آتش به مردم داده نشد و اگر این حضور مردم نبود باید روزها شاهد سوختن عروس زاگرس در آتش بودیم.
همزمان با این آتش سوزی در مناطق دیگر کشور نیز شاهد سوختن درختان در آتش بودیم به طوری که در همان زمان 20 هکتار از جنگل‌های استان مازندران و 150 هکتار از جنگل های خرم‌آباد سوختند که آتش به دست دوستداران طبیعت و تشکل‌های مردمی مهار شد و این آتش سوزی‌ها در سایه اهمیت حریم جنگل‌های ایلام آنچنان که باید رسانه‌ای نشدند.

در تمام این اتفاقات این مردم بودند که با دست خالی خاک بر روی آتش ریختند و آن را مهار کردند.

گزارش : شیما جعفرزاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
گزارش عالي بود. واقعااااا بايدتاسف خورد به حال مسئولي که وظيفه خودش رو به گردن ارگانهاي ديگه مي اندزه
آخرین اخبار