حال تئاتر و تئاتری‌ها خوب نیست، اما اگر به داد آن نرسند، نامگذاری‌ها یک شعار تبلیغاتی می‌شود.

عرفان پهلوانی بازیگر و کارگردان جوان تئاتر درگفتگو با خبرنگار تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، گفت: چند سالی‌ است که حال و روز اهالی تئاتر خوب نیست، اینکه وزیر ارشاد یا هرشخص دیگری نامگذاری سال را به عنوان تئاتر انجام داده گرامی است اما آنچه پشت پرده این نامگذاری اتفاق می‌افتد مهم است.

وی افزود: تئاتر تابلوی فرهنگی کشورهاست، اگر در این سال به سبد خانوار تبدیل شود، می‌توان گفت: اهداف این نامگذاری انجام شده‌ است، در غیر این‌ صورت این نامگذاری یک شعار تبلیغاتی می‌شود.

پهلوانی در ادامه بیان کرد: اینکه حال تئاتر و تئاتری‌ها خوب نیست، تقصیر جنتی و وزارت ارشاد کنونی نیست، اینکه حال تئاتر خوب نیست، معلول شرایطی است که در طول چندین سال اتفاق افتاد، چون فرصت این تیم و وزیر ارشاد برای سامان دادن مشکلات تئاتر کم بوده و یک‌ شبه نمی‌توان بیمار سرطانی را درمان کرد. 

این کارگردان همچنین اظهار داشت: این سوال مطرح است که باید ببینیم تئاتر چه‌ کاری می‌تواند انجام‌ دهد؟ مردم ما تئاتر را دوست دارند و زمانی‌ که یکسری سرگرمی‌ها در ایران نداریم، تئاتر جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند.

وی با تمجید از اقدام به تأسیس تماشاخانه در سطح شهر گفت: بسیاری از اهالی تئاتر معاش بدی دارند و ما باید قبل از هرچیز به فکر معشیت تئاتری‌ها باشیم.

پهلوانی در ادامه افزود: چیزی به نام ستاره در تلویزیون، سینما و تئاتر ما وجود ندارد، بین تئاتر صحنه‌ای و خیابانی یا سینما و تئاتر نمی‌شود گفت وقتی بازیگری از یکی به دیگری منتقل شود، حتما موفق می‌شود، چه بسا عده‌ای در این جابجایی نابود شدند و استعدادشان بروز نیافت.

اگر کسی در تئاتر صحنه‌ای موفق است، نمی‌توان به طور قطع گفت در تئاتر خیابانی هم می‌درخشد و بالعکس.

وی تأکید کرد: مهم نیست که در چه رسانه‌ای باشید و در چه حوزه‌ای کار کنید، پیشکسوتان سرمایه فرهنگی کشور هستند و طبیعی است که آن‌ها را دوست داشته باشیم و این علاقه نباید فقط در حد لفظ باشد، باید به آن‌ها سر بزنیم و حالشان را جویا شویم.

این بازیگر تئاتر تصریح کرد: ما محکومیم که امیدوار باشیم، هرچقدر هم حالمان خوب نباشد هم باز با انگیزه و انرژی کار می‌کنیم، ممکن است بسیاری از ما کارهایی را که دوست داشتیم، انجام نداده باشیم، اما عشق، علاقه و حس وظیفه که سنگینی آن‌ را بر دوش خود احساس می‌کنیم، موجب انگیزه می‌شود.

پهلوانی با آرزوی شناخته شدن ارزش واقعی تئاتر از سوی مدیران فرهنگی گفت: امیدوارم حمایت‌ها در حد شعار نباشد، چون درست نیست که بزرگترهای تئاتر بخواهند برای کار کردن که حق آن‌هاست، بجنگند، افرادی را می‌بینیم که بسیار توان‌مندند و با یک دنیا انرژی و انگیزه نمی‌توانند کار کنند، ما به تئاتر نیاز داریم و باید چراغ آن روشن بماند.

وی در پایان گفت: شأن هنرمند به ویژه تئاتری‌ها نیست که پشت در مدیران گردن کج کند و حقش را بخواهد، حق هنرمند کار کردن است، پروژه‌هایی است که نه مشکل ممیزی دارد و نه ضد ارزش آئینی و دینی و ملی‌ماست ولی شوربختانه خاک می‌خورند و کار نمی‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار