طبق اعلام مدیر موزه بریتانیا، صدها اثر تاریخی سوریه در این موزه نگهداری می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از فارس با گذشت چند روز از انتشار گزارش‌هایی در زمینه نگهداری صدها اثر تاریخی سوریه در موزه بریتانیا، «نیل مک گرگور»، مدیر موزه بریتانیا در شهر لندن، پایتخت انگلیس این امر را تایید کرد.

وی اعلام کرد که این آثار که بیشتر آنها به شهر تاریخی «پالمیرا» سوریه تعلق دارند در جریان چند سال جنگ داخلی در سوریه به انگلیس قاچاق شده و با پایان جنگ داخلی در سوریه به این کشور بازگردانده می شوند.

پالمیرا در استان حمص سوریه در حال حاضر در تصرف تروریستهای داعش بوده و بیم آن می ‌رود که با تصرف این شهر تاریخی همانند صدها محوطه تاریخی دیگر توسط داعش نابود شود، این در حالیست که برطبق اعلام مقامات سوری صدها مجسمه و آثار متعلق به پالمیرا به مناطق امن از جمله دمشق، پایتخت سوریه منتقل شده اند، با این حال نگرانی اصلی برای موزه‌ شهر، مجسمه‌ های بزرگ که امکان جابجایی آ‌نها نیست و محوطه‌ تاریخی مرکزی پالمیرا است که ممکن است داعش به دنبال تخریب آ‌نها باشد و سخنگوی این گروه تروریستی نیز از پودر کردن آنها خبر داده است.

پالمیرا برجای مانده از تمدن روم باستان که در فهرست میراث جهانی سازمان «یونسکو» نیز به ثبت رسیده و در حال حاضر در فهرست میراث جهانی در خطر این سازمان قرار دارد، آثار تاریخی ارزشمندی ازجمله آمفی تئاتر، معبد، حمام‌های مرمرین رومی و یک کلیسا در خود جای داده است. پالمیرا در گذشته یکی از شهرهای بسیار مهم در سوریه فعلی بوده‌ که در یک بیابان در 215 کیلومتری شمال شرق دمشق واقع شده‌ است.

این شهر که در دوران قدیم بین‌النهرین را به شمال سوریه متصل می‌کرد، بعنوان یک کاروانسرا برای افرادی که از صحرای سوریه عبور می ‌کرده‌اند بسیار با اهمیت بوده و به همین دلیل «عروس کویر» خوانده می ‌شده‌ و حدود دو سال قبل نیز سه اثر تاریخی آن سوریه از دزدان آثار تاریخی توسط پلیس سوریه کشف شدند که شامل مجسمه ‌ای رومی با قدمت 1900 ساله، یک تابوت سنگی کنده با تصویری از دو زن کاهن و یک مجسمه‌ ویژه نوعی مراسم خاکسپاری آیین‌های تدفین بودند.

مدتی قبل سازمان ملل در گزارشی از تخریب گسترده 290 محوطه تاریخی سوریه در جریان سالها جنگ داخلی در این کشور با استناد به تصاویر ماهواره ای خبر داد. از سوی دیگر کاوشهای غیرمجاز برای کشف آثار تاریخی ارزشمند در محوطه های تاریخی سوریه بدون وقفه توسط مردم محلی و همچنین گروههای مسلح با هدف فروش آ‌ثار تاریخی برای بدست آوردن پول یا اسلحه ادامه دارد که به احتمال فراوان آثار تاریخی موجود در موزه بریتانیا نیز بخشی از آنها هستند.

سوریه یکی از غنی ‌ترین کشورهای جهان از نظر دارا بودن آثار تاریخی ارزشمند بوده و علاوه بر پالمیرا، پنج محوطه تاریخی ارزشمند این کشور شامل «دژ کردان»، شهر تاریخی «حلب»، بخش تاریخی «دمشق» و «بصره» و مجموعه دهکده‌ های تاریخی شمال سوریه در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار دارند که همگی آنها در جریان سالها جنگ داخلی در این کشور به شدت صدمه دیده و در آخرین اجلاس کمیته میراث جهانی سالانه سازمان یونسکو در کامبوج نیز در فهرست میراث جهانی در خطر این سازمان قرار گرفتند.

از سوی دیگر شرایط موزه های سوریه نیز نامساعد بوده و در ماههای اخیر بدلیل کاهش تدابیر امنیتی گزارش‌هایی از سرقت آثار تاریخی از آنها منتشر شده است. در این شرایط سازمان یونسکو برای حفظ میراث فرهنگی سوریه اقدام به تهیه کاتالوگی از آثار تاریخی سوریه اشاره کرد تا بدینوسیله کشف آنها توسط پلیس بین‌الملل (اینترپل) امکانپذیر بوده و و از فروش آنها در حراجی‌ ها جلوگیری شود.

در این شرایط این نگرانی وجود دارد که صدها اثر تاریخی سوریه که موزه بریتانیا نگهداری می شوند به سرنوشت مجسمه های «الگین» دچار شوند. مجسمه‌های مرمرین الگین متعلق به معبد پارتنون مجموعه تاریخی آکروپولیس یونان، حدود دو قرن پیش توسط یک دیپلمات اسکاتلندی به نام الگین و در زمانی که یونان فعلی بخشی از امپراطوری عثمانی بود به انگلیس منتقل شدند و از آن زمان تاکنون در این موزه‌ نگهداری می‌شوند. در سال‌های گذشته، مقامات فرهنگی یونان بارها خواستار بازگشت این مجسمه‌ های 2500 ساله شدند، اما مقامات موزه بریتانیا به دلایلی از جمله شکننده بوده و غیر قابل جابجا بودن این آثار و شرایط بد موزه‌های یونان از برگرداندن این آثار خودداری می کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.