مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی از شناسایی 16 کانون بحران از نظر ایجاد آلودگی محیط زیست در استان خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، حمید صالحی با بیان اینکه این سری مناطق آلوده در مناطق حاشیه شهرهای استان واقع شده اند، اظهار داشت: این مناطق الوده از طریق اداره منابع طبیعی و آبخیز داری تحت کنترل هستند.

وی در خصوص راهکارهای مبارزه با منابع آلاینده زیست محیطی افزود: کشت درختان بومی سازگار با منطقه و تثبیت روان ابها در این نواحی در این مناطق ضروری است.

وی بر لزوم انجام مطالعات و تحقیقات علمی در خصوص ایجاد روند کاهشی برای منابع آلاینده در استان تاکیدداشت و گفت: امیدواریم با تامین اعتبارات لازم در این خصوص بتوانیم این منابع آلاینده که پراکنده در استان خراسان رضوی هستند را از محیط حذف کنیم.

صالحی بیان داشت: تعداد 750 اخطاریه به مسئولان این منابع صادر شده است که از این تعداد حدود 350 واحد صنعتی نیز در لیست منابع آلاینده قرار گرفته اند.

احداث 70 واحد تصفیه خانه به همراه افزایش 8 هزار متر مکعبی ظرفیت آنها در استان

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: در حال حاضر،70 واحد تصفیه خانه ای در استان خراسان رضوی احداث شده است و ظرفیت تصفیه خانه های خراسان رضوی به میزان 8 هزار متر مکعب افزایش پیدا یافته است.

وی تصریح کرد: حجم بالایی از مواد آلاینده ای که در سال 93 توسط واحدهای صنعتی و خدماتی به وجود آمده است با اجرای دستورالعمل مربوط به کاهش مواد آلاینده در استان مدیریت شده است.

صالحی گفت: بزرگترین عملیات تثبیت آلودگی خاک در سال 93 انجام شد و بیش از 11 هراز تن لجن اسیدی ناشی از فعالیت واحد های تصفیه دوم روغن تثبیت گردید؛ که با این تثبیت دیگر آلایندگی ناشی از این منابع در محیط رخ نمی دهد.

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی اظهار داشت: با تشدید پایش منابع آلاینده از سوی سازمان محیط زیست خراسان رضوی تلاش شد تا با فعالیت شبانه روزی همکاران و دست اندکاران در این سازمان ، پایش منابع آلاینده در دستور کار قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با کمک همه مردم و مسئولین می توان محیط زیست سالم و عاری از آلودگی را برای سراسر استان فراهم آورد.

خراسان رضوی هرگز محل ورود ریزگردها نبوده است

وی با بیان اینکه خراسان رضوی هرگز محل ورود ریزگردها نبوده است در خصوص منشاء این عناصر خاطرنشان کرد: ریزگردها منشاء خارجی دارند که بیشتر در استان های جنوب غربی و غرب کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

صالحی با اشاره به اینکه پدیده موسوم به ریزگردها قبلا در استان وجود نداشته است در مورد آلودگی هوای استان اظهار داشت: بیشترین گرد و غبار در شهر که بعضا به ندرت رخ داده است به علل مختلف از جمله وسایل نقلیه و فعالیت های صنعتی است

وی در مورد موارد شدید آلودگی هوا در گذشته تصریح کرد: یک مورد آلودگی هوا در سال گذشته از جانب صحرای "غره قو" وارد شد که سریعا برطرف شد و یک مورد هم اخیرا در سه هفته گذشته رخ داده است که از جنوب سمنان به این سمت حرکت کرده است.

وی ریزگرد هارا ذرات بسیار ریز گرد و غبار در اثر فرسایش های بادی با منشاء خارجی ناشی از تحولات زیست بوم در اطراف ایران را تعریفی برای این عناصر آلاینده هوا دانست.

صالحی در خصوص عوامل ایجاد کننده این عناصر گفت: خشک شدن تالاب های کشورهای همسایه، فرسایش شدید مناطق اطراف کشور را دلیلی بر ورود جریان های آلوده بادی را به جو کشور دانست.

علل انواع آلودگی خاک، آب و هوا در استان خراسان رضوی

وی در خصوص انواع آلودگی خاک در استان اظهار داشت: آلودگی خاک در استان خراسان رضوی که ناشی از فعالیت صنعتی و معدنی و در اثر ورود پسماند ها و فاضلاب به ویژه پسماندهای خطرناک حاصل از مواد بیمارستانی است که منجر به آلودگی خاک شده است.

وی آلودگی آبها را نیز ناشی از ورود پساب های فاضلاب تصفیه نشده و مواد صنعتی غیر بهداشتی و مواد حاصل از فعالیت صنایع مختلف در شهرها است که اگر وارد آب های سطحی، سفره آب زیر زمینی و رودخانه­ها شوند منجر به آلودگی آبها می شوند.

وی از جمله علل ایجاد کننده آلودگی هوا و گرد و غبار مضر را درکلانشهر مشهد عمدتا مربوط به وسایل نقلیه موتوری دانست و اظهار داشت: 70 درصد آلودگی هوا در مشهد مرتبط با نوع مصرف سوخت در این شهر است و بخش دیگر نیز مربوط به فعالیت های صنعتی در منطقه است.

وی با ابراز امیدواری از کنترل شرایط آلودگی در استان گفت: با فعالیت های این سازمان در سال 93 تعداد 3 هزار و پانصد منبع بالقوه برای ایجاد آلودگی در استان مورد پایش قرار گرفتند.

انتهای پیام//گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.