به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز، علیرضا آقابالایی افزود: صنعت خشکبار ایران ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی دارد و در عین حال با توجه به این صنعت شاهد رونق بخش اقتصادی و افزایش امنیت غذایی در کشور خواهیم بود.
وی با اشاره به عوامل موفقیت صادرکنندگان تصریح کرد: کمک و حمایت از صادرکنندگان، کیفیت و مرغوبیت کالاها و راهنمایی صادرکنندگان از دلایل موفقیت آنها در این زمینه است.
آقابالایی از مزایای بی نقص بودن تولیدات گفت و ادامه داد: اگر کشاورز مطلع باشد محصولی بینقص و سالم تولید میکند و این امر به طور قطع باعث ارتقای کیفیت خشکبار ایران که خواهان فراوانی در اقصینقاط کشور دارد، میشود.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: محصولات خشکبار اعم از کشمش و میوههای خشک، بیش از 50 درصد صادرات این استان را تشکیل داده اند.
آقابالایی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت بالای تولید در کشور خشکبار میتواند اولین محصول صادراتی غیرنفتی کشور باشد و حرف اول را در بازارهای صادراتی به خود اختصاص دهد.
فقدان صنایع تبدیلی متناسب با تکنولوژی روز از مشکلات صنعت خشکبار
نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از نکات خوب در رابطه با میوه ها این است که می شود آنها را خشک نمود و در طول سال به عنوان خشکبار مصرف نمود.
ابراهیم ناهی افزود: تولید محصول مرغوب و باکیفیت را باید از باغ های کشاورزی شروع کرد تا صادر کنندگان نیز موفق تر عمل کنند.
وی تصریح کرد: صنعت خشکبار با مشکلاتی نظیر فقدان صنایع تکمیلی متناسب با تکنولوژی روز و عدم بستهبندی مناسب مواجه است.
ناهی بسته بندی را راز طلایی رشد صادرات غیرنفتی دانست و ادامه داد: درحالی که بسته بندی محصولات راز طلایی رشد صادرات غیرنفتی محسوب می شود، عمده محصولات کشاورزی به دلیل نامطلوب بودن فرآوری و بسته بندی نه تنها با عرضه فلّه ای ارزآوری شان کاهش یافته بلکه روز به روز جایگاه صادراتی خود را در بازارهای جهانی از دست می دهند
واردات خشکبار عاملی برای از بین رفتن محصول داخلی
عضوءهیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: در صادرات موفق، کشاورز با تولید پربار و باکیفیت و عوامل صادر کننده و حمایت کننده دخیل هستند.
محمد حسین هماورد از مزایای فرآوری خشکبار گفت و افزود: با ایجاد واحدهای تولیدی و بستهبندی و فرآوری و نیز اعمال سیاستهای صحیح برای فروش به کشورهای دیگر شاهد اشتغالزایی و ارزآوری مناسبی خواهیم بود.
وی با اشاره به بزرگترین مشکل صنعت خشکبار تصریح کرد: بزرگترین مشکل صنعت خشکبار واردات غیرکارشناسانه و بیرویه است به عنوان مثال در حالی که تولید بادامزمینی کشور کفاف مصرف داخل را میدهد 97 درصد بادام زمینی موجود وارداتی است و تنها 3 درصد آن تولید داخل است که در مورد محصولاتی مانند آفتابگران هم شاهد این وضعیت هستیم.
هماورد ادامه داد: با واردات بیمورد هم محصول داخلی و هم توان تولید از بین میرود.
وی تاکید کرد: کشورهایی که با رویکرد صادرات و بر اساس مطالعات بازار هدف تولید میکنند، توانستهاند گامهای موثری در تحقق این امر بردارند، بنابراین پیش از هر چیز اهمیت مطالعه بازار هدف، سلایق مصرفکنندگان و کیفیت و قیمت محصول میتواند عامل مهمی در رقابتی کردن محصولات صادراتی باشد.
منابع سرشار نفت ایران محدود و در آینده نه چندان دور به پایان میرسد باید از هم اکنون جایگزینهای مناسب در نظر گرفت که در این میان محصولات خشکباری به عنوان یکی از اقلام صادراتی سنتی که قدمتی چندین ساله در عرصه صادرات ایران دارد، گامی مناسب تلقی میشود.
با گسترش فعالیتهای بازاریابی و تبلیغاتی کشورهای دیگر در زمینه خشکبار و تداوم صدور سنتی صادرات محصولات ایرانی، کاهش نسبی در سهم ایران از بازار خشکبار جهانی به وجود آمده است و به تبع آن، درآمدهای ارزی ناشی از آن و کاهش مشتریان خشکبار ایران به وقوع پیوسته است.
بر اساس این گزارش، امروزه توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی یک ضرورت به شمار میآید، زیرا صادرات کالاها درآمدهای ارزی را افزایش میدهد و در نتیجه اجرای برنامههای توسعه اقتصادی را که متضمن هزینههای ارزی است امکانپذیر میسازد و همچنین اشتغال را نیز در کشور افزایش میدهد.
انتهای پیام/ح