اختلاف نظر مقامات اروپایی، آینده طرح اقتصادی مشترک میان اروپا و آمریکا را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز؛ نمایندگان کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا محسوب می شوند در تلاش هستند بر سر امضای  طرح "تجارت و سرمایه گذاری مشارکت آتلانتیک و آمریکا" با نام اختصاری (TTIP) به اتفاق نظر برسند.

این طرح اقتصادی موافقان و مخالفان فراوانی دارد. به گفته کارشناسان امضای تفاهمنامه تجاری TTIP می‌تواند سالانه 119 میلیارد یورو نقدینگی برای اتحادیه اروپا و 95 میلیارد یورو نقدینگی برای آمریکا به ارمغان آورد. این موضوع خبر خوشی برای کشورهای اروپایی به حساب می‌آید؛ اما نباید از نقاط ضعف آن نیز غافل شد. برخی سیاستمداران، احزاب کارگری و گروههای مدنی با امضای این طرح مخالف هستند و دلیل آن منع دولتی ورود کالاهای غیر‌ایمن و غیر‌استاندارد به اتحادیه اروپا است. اگر TTIP امضا شود، سرمایه‌گذاران از حقوق جدیدی برای وارد کردن کالا بهره‌مند می‌شوند و به نوعی از دولت مصونیت اقتصادی دریافت خواهند کرد. در این شرایط از مالیات معاف می‌شوند و نمی‌توان محدودیتی برای واردات کالاهای آمریکایی تعیین کرد. علاوه بر آسیب دیدن صنایع داخلی در اروپا، چه تضمینی برای رعایت قوانین حمایت از محیط زیست و فرار مالیاتی وجود خواهد داشت؟ 

فرانسه یکی از مخالفان اصلی امضای این توافقنامه است و "متیاس فکل،" وزیر مشاور در تجارت خارجی این کشور، اعلام کرد پاریس هرگز به شرکت‌های چند ملیتی اجازه نمی‌دهد برای سیاست‌های اقتصادی فرانسه خط مشی تعیین کنند.


TTIP  یک توافقنامه جامع تجاری و اقتصادی بلند پروازانه است که در ابتدا مرزهای اقتصادی میان اتحادیه اروپا و آمریکا را از بین می‌برد و سپس شرایط برقراری تجارت آزاد اتحادیه اروپا و کانادا را نیز فراهم خواهد کرد. قرار است این طرح به تسهیل جریان انتقال کالا و خدمات در دو سوی آتلانتیک کمک کند. 

توافقنامه جامع تجاری و اقتصادی ، سپتامبر (شهریور) گذشته امضا شد و در انتظار تصویب نهایی در پارلمان اروپا است؛ اما توافقنامه TTIP در ماه ژانویه (دی 93) مورد مذاکره قرارگرفت و بررسی آن هنوز ادامه دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار