مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: تاکنون 274 منطقه در کشور تحت مدیریت محیط زیست قرار گرفته است و 6تالاب به دلیل وضعیت نامناسب در فهرست مونترال رکورد قرار دارد در تلاشیم اسامی این تالاب‌ها از این، خارج و به وضعیت عادی برگردد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ حمید گشتاسب مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با اشاره به وضعیت حاد6 تالاب کشور اظهار کرد: ما در کشور 250 تالاب داریم که از بین‌ آنها 84 مورد تالاب دارای اهمیت است که  24 تالاب بین‌المللی بوده و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار دارد.

وی تصریح کرد: شش تالاب در زمره فهرست مونترال رکورد قرار دارد که  فهرست مطلوبی نیست و باید تلاش کنیم با توجه به شرایط و موقعیت کشورمان اسامی این شش تالاب رااز این فهرست خارج و به وضعیت عادی برگردانیم.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با اشاره به تهدیدهای مختلفی که تالاب‌های کشورمان را در معرض آسیب قرار دادند، گفت: تجاوز به حریم، گسترش بهره‌برداری‌های نامناسب از اراضی و تغییر کاربری‌های این تالاب‌ها و همچنین کم شدن منابع آب آنها وضعیت نامطلوبی را به وجود آورده است.

گشتاسب افزود: ما برای نجات 20 تالاب کشور از این وضعیت در قالب پروژه‌های تعریف شده منابع اعتباری گرفتیم و تلاش می‌کنیم تا پایان امسال بخشی از این تالاب‌ها را به وضعیت مطلوب ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی روند مطلوبی را در زیستگاه‌هایمان شاهد نیستیم و تخریب مناطق بسیار بالا و نگران‌کننده است، تاکید کرد: بهره‌برداری‌ها و برداشت‌های نادرست و غیراصولی و در کنار آن تشدید پدیده خشکسالی بر دامنه مشکلات و گرفتاری‌ها افزوده است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه عوامل متعدد بر روی زیستگاه‌ها و فعالیت آنها تأثیرگذار بوده و گاه اثرات تخریبی با شدت بسیار زیاد انجام می‌شود، افزود: بنده در یک جمله باید بگویم که روند تخریب‌ها بسیار بالا و مطلوب شرایط کشور نیست و سازمان حفاظت محیط زیست در کند کردن این روند و ترمیم این حوزه تلاش می‌کند و سعی بر این است تا با امکانات و ابزارهایی که وجود دارد زمینه ارتقاء شرایط بهتر از این فراهم آید.

وی به تعریف مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست اشاره کرد و گفت: این مناطق در قالب بوستان ملی، اثر طبیعی ملی، حیات وحش و مناطق حفاظتی تعریف می‌شود به طوریکه تاکنون 274 منطقه در کشور تحت مدیریت محیط زیست قرار گرفته است.

گشتاسب درادامه مطرح کرد: 17 میلیون هکتار از اراضی کشور که 11 درصد خاک کشورمان را شامل می‌شود تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است که براساس شاخص و معیار جهانی که 10 درصد است ما سرانه کشورمان را بالاتر از این معیار می‌دانیم.

 مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست در پایان گفت: براساس تفاهم نامه ناگو ژاپن باید اکوسیستم آبی و خشکی دنیا تقویت شود به طوریکه اکوسیستم خشکی به 17 درصد و دریایی به 10 درصد افزایش یابد که در حال حاضر ما در آبی دو درصد سرانه اکوسیستم داریم که این رقم باید به هشت درصد افزایش یافته و در اکوسیستم خشکی نیز تا شش درصد وضعیت مطلوبی را شاهد باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار