با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و طرح اکران فیلم‌های سینمایی ویژه این ماه نام آثاری که رگه‌هایی از معنویت در آن‌ها جریان داشته باشد کمتر دیده می‌شود.

گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران -‌ سحر قناعتی، با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان سینما و تلویزیون برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده‌اند که طرح از افطار تا سحر سینما نیز از جمله آن‌ها است. از سال 88 سینماگران تصمیم گرفتند که ساعات بین افطار تا سحر را به نمایش فیلم‌های سینمایی در سینماها اختصاص دهند. مدتی این طرح با شکست رو‎به‎رو شد اما بعد از چند سال اکران فیلم‌های طنز به زمین نخوردن آن کمک کرد. در سال گذشته فیلم «ردکارپت» رضا عطاران در ماه مبارک رمضان با فروش میلیاردی همه را شگفت‌زده کرد و به دنبال آن تا حدودی نگاه‌های منفی از این طرح برگشت. امسال قرار است فیلم‌های «عصر یخبندان»، «دوران عاشقی»، «خداحافظی طولانی» و «گینس» برای اولین بار در رمضان 94 و عید فطر به اکران عمومی درآید.

«عصر یخبندان» یک ملو‌درام اجتماعی است که با ریتم تند، قصه‌های تو‌در‌تو و صحنه‌های جذاب مخاطب را همراه خود می‌کشاند قصه این فیلم به گونه‌ای است که لحظاتی مخاطب را می‌خنداند و گاهی هم او را به تأمل وا می‌دارد و با سینمای همیشگی مصطفی کیایی و قصه‌های جذابش بیگانه نیست فلش‌بک‌های حرفه‌ای به دنبال آن پاسخ به تمام سوالات مخاطب در انتهای فیلم و لوکیشن‌های فراوان و متفاوت از نقاط قوت آخرین اثر کیایی است.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به علاقه‌ای که مخاطبان در سال‌های گذشته به فیلم‌هایی با ساختار «عصر یخبندان» نشان داده‌اند این فیلم یکی از سلاطین گیشه شود.

«دوران عاشقی» یک درام اجتماعی است که موضوعی تلخ را هوشمندانه روایت می‌کند قصه‌ی خیانت یک مرد به همسرش و آسیب‌هایی که ممکن است یک زن از آن ببیند، ساختار اصلی این فیلم را می‌سازد.

رئیسیان تا حد زیادی توانسته مثلث سه کاراکتر اصلی فیلمش لیلا حاتمی، شهاب حسینی، مینا وحید را به درستی نشان دهد اما برخلاف بازی فرهاد اصلانی بازی‌های لیلا حاتمی و شهاب حسینی چندان چنگی به دل نمی‌زند با این حال فیلم دوران عاشقی خوش ساخت است و نظر بیننده را به خود جلب می‌کند.

«خداحافظی طولانی» نهمین اثر فرزاد موتمن را می‌توان یک فیلم مرتبط با سینمای وسترن دانست صحنه‌های ابتدایی این فیلم شباهت زیادی به این قبیل فیلم‌ها دارد موتمن در این فیلم موضوع جدیدی را مطرح کرده است که مملو از کش‌وقوس‌های فراوان و جدال بین عقل و احساس است بازی متفاوت و درخشان سعید آقاخانی همچنین استفاده از هارمونی‌های رنگ در این اثر از نقاط مثبت فیلم موتمن به‌ حساب می‌آید.

به نظر می‌رسد «گینس» هم به عنوان اولین تجربه کارگردانی محسن تنابنده در سینما حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد حضور رضا عطاران و محسن تنابنده که هردو کمدین‌های صاحب سبکی هستند در این فیلم صحنه‌های جذابی را خلق خواهد کرد باید منتظر ماند و دید رضا عطاران با «گینس» موفقیت رمضان سال گذشته‌ی خود در «رد کارپت» را تکرار خواهد کرد؟

از بین این چهار فیلم و فیلم‌های دیگری که در رمضان و عید فطر اکران خواهند شد تنها «رستاخیز» احمد‌رضا درویش حال و هوایی رمضانی دارد و سایر فیلم‌ها به بیان معضلات تلخ اجتماعی به بیان‌های متفاوت می‌پردازند به دنبال اهمیت زیاد این مسئله با تعدادی از سینماگران هم صحبت شدیم تا بررسی کنیم آیا اکران فیلم‌هایی که رنگ و بوی معرفتی کمتری دارند در ماه مبارک رمضان اتفاق خوبی برای سینما و این فیلم‌ها به حساب می‌آید؟

سرمایه‌گذاران حاضر به تهیه فیلم‌های مختص ماه رمضان نمی‌شوند

سیروس تسلیمی کارگردان سینما با اشاره به اهمیت معنویت در فیلم‌های اکران ماه رمضان گفت: اوایل دهه 60 سینمای ایران به سمت معناگرا شدن روی آورد اما چندی نگذشت که به دلیل عوامل جانبی سینماگران از آن فضا دور شدند و به سمت گیشه روی آورند. در حال حاضر هم تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری بر روی فیلم‌های معناگرا متناسب با ماه مبارک رمضان بر روی فیلم‌هایی شبیه‌ آن‌هایی که در گذشته فروش خوبی داشته‌اند سرمایه‌گذاری کنند.

وی در ادامه افزود: بدون شک ماه مبارک رمضان یک ماه سرشار از معنویت است و اکران فیلم‌هایی متناسب با حال و هوای آن کمک زیادی به رشد معنوی مخاطبان می‌کند اما به دلیل شرایط اقتصادی، سینماگر جرات نمی‌کند به سمت فیلم‌های ارزشی برود و تا تکلیف بخش خصوصی سینما مشخص نشود وضعیت به همین صورت است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: ما در سال‌های گذشته تجربه‌های متفاوتی در اکران ماه مبارک رمضان داشتیم. اما در هر حال فیلم‌های قوی فروش خوبی داشتند و فیلم‌هایی ضعیف عمل کردند اما به نظر من رمضان یک جشن است که مسئولان سینمایی می‌توانند از آن به بهترین شکل استفاده کنند و با تبلیغات فراوان کلید فروش خوب فیلم‌ها در ماه‌های آینده را هم بزنند در کل من با تکنیک فیلم‌های مناسب رمضان و غیر آن موافق نیستم و به نظرم همه‌ی مسائل و موضوعات باید وجود داشته باشد و اجاره انتخاب به خود مخاطب داده شود.

در ماه رمضان سینماها باید تعطیل شود!
خسرو معصومی تهیه‌کننده سینما نیز در خصوص اهمیت وجود رگه‌هایی از معنویت در فیلم‌های اکران ماه مبارک رمضان گفت: به نظر من ماه مبارک رمضان برای سینما نیست. مگر از زمان افطار تا سحر چند نفر سینما می‌روند که فیلم ببینند؟ همان فیلم‌هایی هم که در این ماه فروش خوبی کرده‌اند مثل «رد کارپت» اگر در ماهی غیر از رمضان اکران می‌شد سه برابر می‌فروختند.

وی در ادامه افزود: ما افراد با اعتقادی در سینما داریم که احمد‌رضا درویش یکی از آن‌ها است و اتفاقاً‌ فیلم سینمایی «رستاخیز» را نیز ساخت اما حتی او هم حاضر نشد فیلمش در ایام ماه مبارک رمضان اکران شود اکران فیلمش را به عید فطر موکول کرد.

معصومی عنوان کرد: به نظر من سینماها در ماه مبارک رمضان باید تعطیل شود و مثلاً به بازسازی خود بپردازند زیرا این ماه، ماه عبادت است و از آنجایی که بیشتر فیلم‌های معنوی متأسفانه فاقد جذابیت هستند مردم میل به دیدن فیلم‌هایی مفرح پیدا می‌کنند و آن فیلم مفرح هم به نوعی می‌سوزد و کم می‌فروشد اما اگر شرایط مالی ساخت فیلم معنوی در ماه مبارک رمضان مهیا بود اتفاق خوب و مثبتی می‌افتاد.

تقسیم‌بندی فیلم‌های ماه مبارک رمضان سینما را به خطر می‌اندازد
محمد پیرهادی تهیه‌کننده سینما در خصوص اهمیت محتوای فیلم‌ها در ماه مبارک رمضان گفت:  تقسیم‌بندی فیلم‌های ماه مبارک رمضان و غیره ما را به خطر می‌اندازد هیچ‌گاه سینماگران نباید بگویند فلان فیلم چون فلان ارزش را دارد مناسب ماه مبارک رمضان است.

وی در ادامه افزود: سینماگر باید فیلمی بسازد که محتوای آن برای نمایش در کل ایام سال مناسب باشد زیرا سینما قواعد و شرایط خود را دارد و فیلم ساختن برای یک منظور خاص اشتباه بزرگی به حساب می‌آید.

این تهیه‌کننده خاطر نشان کرد: قبل از اینکه وزارت ارشاد مجوز ساخت اثری را بدهد باید تمام محتوا و کلام آن اثر را بررسی کند و در این صورت فیلم‌های اکران رمضان با سایر ماه‌ها هیچ تفاوتی نخواهند داشت. اتفاقاً ماه رمضان، ماه شادی و مهمانی است و اگر فیلم‌های شاد به جای آثار با فضای سنگین و حزن آلود اکران شود بهتر است.

پیرهادی در پایان خاطرنشان کرد: سینماگران نباید بگویند که در ماه رمضان تنها فیلم‌های معنوی و ارزشی نمایش داده شود چون مضامینی که در جامعه دیده می‌شود پتانسیل به تصویر کشیده شدن در هر زمانی را دارند و بیان ناهنجاری جامعه اتفاق مثبتی است.

فروش خوب فیلم‌های سینمایی برای مسئولان سینما مهتر از تأثیرگذاری آن‌ها است
همچنین جلیل سامان کارگردان سینما در خصوص اهمیت وجود معنویت در فیلم‌های اکران ماه مبارک رمضان گفت: اگر فیلم‌هایی متناسب با فضای ماه مبارک رمضان جهت اکران در این ما به حدی زیاد نیست که بتوانیم چنین جدا سازی انجام دهیم و از سویی هم یکسری مخاطبان سینما هستند که تنها برای تفریح به این مکان می‌روند و از فیلم‌های معنوی استقبال نمی‌کنند.

وی در ادامه افزود: دلیل اصلی نرفتن کارگردانان به سمت ساخت فیلم‌های معنوی اقتصاد بیمار سینما است هیچ‌ کس دوست ندارد فیلمی بسازد که سرمایه سوز باشد از آنجایی هم که گیشه برای مسئولان سینما در این ماه بهتر از تأثیرگذاری فیلم‌ها است آثار معنوی کمتر در سینمای ما تولید می‌شود.

این کارگردان خاطرنشان کرد: برای رفتن به سمت سینمای معناگرا بخش خصوصی‌مان باید توسعه یابد زیرا فرهنگ، تاریخ و معنویت چیزهایی  کم بهائی نیستند و در موقعیت‌هایی مانند ماه مبارک رمضان که قلب‌های مردم نقدپذیر‌تر و آماده‌تر است می‌توان ارزش‌ها را یادآوری کرد.

وی افزود: ناگفته نماند بعضی از دوستان چنان سطحی به مسائل معنوی می‌پردازند که مخاطب دل‌زده می‌شود و از لحاظ فروش و سابقه ضرر می‌کنند.

سامان در پایان خاطرنشان کرد: برای خود من به عنوان یک فیلم‌ساز تأثیرگذاری یک فیلم بهتر از فروش آن است و اگر تعداد کمی از افراد به تماشای اثرم بیایند اما تأثیر گرفته باشند برای من بهتر از آن است که هزاران نفر بدون هیچ تغییری از سالن سینما خارج شوند. مسئله‌ی معنویت آثار سینمایی در ماه مبارک رمضان مسئله‌ی مهمی است که مسئولین باید بیشتر به آن اهمیت دهند و از سال‌های آینده اجرایی‌اش کنند.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار