به گزارش خبرنگار
حوزه صنعت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراد علیزاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت: رینگ صادراتی بورس کالا امکان صادرات مس را با توجه به شرایط تحریم به ما می دهد و شرکت از این امکان نیز برای فروش و کسب درآمد استفاده خواهد کرد.
وی یکی از روش های عرضه مس در سطح جهانی را استفاده از بازار بورس دانست و اظهار داشت: عرضه مس از طریق بورس در دنیا روشی مرسوم است که متاسفانه به دلیل تحریم ها این امکان از شرکت مس سلب شده اما رینگ صادراتی بورس کالا امکان جدیدی برای حضور در بازار های جهانی است و از این امکان برای توسعه بازار استقبال می کنیم.
وی در خصوص میزان عرضه مس در رینگ صادراتی گفت: در فاز نخست مس کاتد در تناژ هایی مشخص و یا بسته هایی با تناژ مشخص عرضه می شود که میزان آن بین 5 تا 10 هزار تن در فاز نخست است و قیمت گذاری نیز همان روز بر اساس نرخ های جهانی صورت می گیرد.
مراد علیزاده در خصوص شرایط خریداران برای انجام معامله در رینگ صادراتی بورس کالا گفت: تمام شرکت هایی که شرایط پذیرش در بورس کالا را دارند می توانند در رینگ صادراتی بورس کالا برای خرید مس کاتد اقدام کنند و شرکت مس شرایط خاصی را برای انجام معامله تعیین نکرده است.
وی تصریح کرد: قیمت پایه مس در این رینگ بر اساس میانگین قیمت های جهانی از روز دوشنبه تا جمعه به علاوه پریمیوم محاسبه می شود و قیمت تا روز تحویل کالا بسته نمی شود.
وی ادامه داد: در روز معامله وجه کالا به صورت صد در صد از خریدار اخذ می شود اما معامله به صورت کامل تسویه نمی شود و تغییرات قیمتی مس تا زمان تحویل کالا محاسبه شده و در روز تحویل تسویه انجام می شود.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت: وجه معاملات مس در رینگ صادراتی می تواند هم ریالی باشد و هم دلاری محدودیتی در نحوه معامله با ارز خاصی در نظر نداریم و تبدیل ارز بر اساس نرخ دلار آزاد است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا محصولات دیگری نیز از سوی شرکت در بورس کالا عرضه خواهد شد ، گفت: در حال حاضر برنامه عرضه مس کاتد را داریم اما اگر این عرضه ها موفق باشند امکان عرضه کنسانتره مس نیز در قالب رینگ صادراتی وجود دارد چرا که هم اکنون کنسانتره از طریق مزایده به فروش می رسد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: با توجه به اینکه حجم تولید مس در دنیا حدود 20 میلیون تن است تعداد معامله گران مس در بازارهای جهانی محدود است و شرکت های بزرگ بعد از تحریم ها از معامله سر باز زدند.
وی افزود: از تیرماه سال 1392 مس در لیست تحریم ها قرار گرفت و پس از آن فروش صادراتی شرکت محدود شد اما رینگ صادراتی بورس کالا این امکان را به شرکت های کوچک بخش خصوصی می دهد تا با خرید از شرکت مس بتوانند آن را مجدد در بازار های جهانی عرضه کنند.
مراد علیزاده در خصوص استراتژی شرکت برای عرضه در بورس کالا گفت: قطعا زمانی که تصمیم برای عرضه در بورس کالا گرفته می شود نگاه بلند مدت است اما شرایط بازار و میزان استقبال از عرضه ها می تواند در استمرار آن اثر گزار باشد.
انتهای پیام/