وزیر نفت ایران گفت: در صورت پایان تحریمهای اقتصادی در پایان ژوئن به آلمان نیز صادرات خواهیم داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، بیژن نامدار زنگه در گفتگوی اختصاصی با بیرگیت وِتسِل، خبرنگار روزنامه «تاگِس اشپیگل» آلمان اظهار داشت: ما پایان تحریمهای ایران را باور داریم و چنانچه تحریمهای ایران لغو شوند از کمکهای فناورانه غرب در عرصه استخراج نفت نیز بهره مند خواهیم شد.

وزیر نفت ایران گفت: بدنبال افزایش تولید و ظرفیتهای تولید نفتیم.

بیژن نامدار زنگه در گفتگوی اختصاصی با بیرگیت وِتسِل، خبرنگار روزنامه «تاگِس اشپیگل» آلمان با اشاره به اینکه ما پایان تحریمهای ایران را باور داریم و چنانچه تحریمهای ایران لغو شوند از کمکهای فناورانه غرب در عرصه استخراج نفت نیز بهره مند خواهیم شد، اظهار داشت: در صورت پایان تحریمهای اقتصادی در پایان ژوئن به آلمان نیز صادرات خواهیم داشت.
بیرگیت وِتسِل، خبرنگار این روزنامه آلمانی پیش از شروع این مصاحبه خاطر نشان کرد: قرار است در پایان ژوئن، مذاکرات مربوط به کشورهایی که دارای حق وتو دارند، شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان با ایران در مورد توقف تحریمهای ایران به جمع بندی رسد. با از بین رفتن تحریمها اروپایی ها نیز چشم انداز خوبی در زمینه تامین و تحویل منابع نفت و گاز از منابع جدید (نظیر ایران) پیش چشمان خود خواهند داشت. او با یادآوری آنکه ایران بیش از یک سده است که صادرکننده نفت و گاز است و یکی از بزرگترین ذخائر گاز جهان را در اختیار دارد، افزود: با این حال بعلت تحریمها این کشور مدتی است امکان استخراج و صادرات بسیار محدودی داشته است. صرفنظر از (نیازی) که ایران به فناوری های پیشرفته دارد، این ظرفیت را دارد که منحصرا بعنوان یک بازیگر منطقه ای در بازار انرژی فعال شود. با پایان یافتن تحریمها چشم انداز خوبی در زمینه سرمایه گذاری های جدید خارجی و نیز دریافت فناوری های نوین به منظور استحصال منابع زیرزمینی موجود در ایران رقم خواهد خورد و ایران دوباره می تواند نقش سنتی اش را بعنوان یک بازیگر جهانی در عرصه تجارت نفت ایفا کند و در زمینه صادرات گاز نیز سهم موثری داشته باشد. وضعیت جغرافیایی، افق خوبی را در این تجارت، هم در بازار آسیا و هم در اروپا برای ایران ترسیم خواهد کرد.
زنگنه در پاسخ به نخستین سئوال روزنامه تاگس اشپیگل که پرسید، آیا شما به لغو تحریمها اطمینان دارید، گفت: بله، ما به آن ایمان داریم. او در پاسخ به این سئوال که بفرمایید کدام بازارها به محض لغو تحریمها به تجارت با ایران علاقمندند، گفت: بازار اروپا به تامین منابع نفتی مطمئن و پایدار نیاز دارد و ما بمدت یکصد و هفت سال بدون تنش و مشکل در این تامین نقش داشته ایم. ایران بیش از یک سده است که یکی از بازیگران عمده بازار نفت به حساب می آید و ما می خواهیم در این بازار بیشتر حضور داشته باشیم. او با بیان آنکه ما بدنبال بازار اروپا نیز هستیم، افزود: در حال حاضر در بازار با اندکی مازاد عرضه مواجه است. زنگنه در اینجا تاکید کرد: اطمینان دارم که سایر تولید کنندگانی که تولیدشان را افزایش داده اند باید توجه داشته باشند که آنها سرانجام مجبور خواهند شد تولیدشان را محدود و در واقع درها را برای ما باز کنند.
او در واکنش به این سئوال که چه بازارهایی بویژه برای شما از اهمیت برخوردارند، گفت: خیلی از بازارها. مثلا بازار چین، ژاپن، کره و بازار اروپا.
زنگنه ادامه داد: آسیا و اروپا بازارهای سنتی ما به حساب می آیند.
وی در پاسخ به این سئوال که به نظر شما آلمان چه نقشی را می تواند در این میان بازی کند و آیا شما تاکنون با شرکتهای آلمانی در حین سفر اخیرتان به برلین گفتگو کرده اید، اظهار داشت: شرکتهای بسیاری وجود دارند. اما به هیچکدام از آنها نفت و گاز نفروخته ایم. چون ما نفتمان را به شرکتهای بین المللی می فروشیم و صادر می کنیم و این احتمال وجود دارد که بطور غیرمستقیم به آلمان نیز نفت صادر کرده باشیم.
خبرنگار این روزنامه از وزیر نفت ایران پرسید: شما در مورد فناوری های مورد نیاز بویژه برای استخراج گاز نیز صحبت کردید. در این باره بیشتر توضیح دهید.
وی با بیان آنکه در کل ما به فناوری نیاز داریم، افزود: در این میان بخصوص برای استخراج بهتر نفت از ذخائر زیرزمینی به این فناوری ها نیاز داریم. امروز این مساله، موضوع مهمی در سراسر مراکز تحقیقاتی به حساب می آید تا در نهایت نفت، بهتر از زمین بیرون کشیده شود.
او در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون با شرکتهای غربی در این خصوص صحبت کرده و نقطه شروع را برای خود چطور دیده اید، گفت: بله، ما امیدواریم که با پایان یافتن تحریمها بتوانیم طرحهای خود را آغاز کنیم. در حال حاضر ما در حال مطالعه و بررسی اطلاعاتی هستیم که بواسطه آن بدانیم دوران پس از تحریمها را چطور آغاز کنیم. زنگنه افزود: اوضاع برای ما مناسب است. زیرا هزینه ها در ایران و خاورمیانه بمراتب کمتر از ده دلار است. ما هیچ نگرانی از بازار نداریم. البته ما نمی خواهیم از مطلوب و نامطلوب صحبت کنیم. چون می دانیم که نفت دهها سال است راهش را در بازارهای عرضه پیدا کرده است. ما بدنبال افزایش تولید و ظرفیتهای تولید هستیم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار