تبریز؛

افزایش تولید در واحد سطح در سایه مهارت بهره برداران

استادیار گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: افزايش توليد در واحد سطح به دانش، تخصص و مهارت بهره ‌برداران بستگي دارد، از اين رو، يک عامل اساسی در انتقال موفق يافته‌های تحقيقاتی، استفاده از شيوه‌هاي مؤثر و كارآمد ترويجی است كه تلفيق آن با دانش بومي كشاورز، سبب ارتقاي دانش و مهارت آنان و در نتيجه افزايش توليد با كيفيت خواهد شد.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ جابر پناهندهافزود: فقدان دانش تخصصی و اطلاعات فنی می توان از عوامل پیشگیری از افزایش تولید دخیل دانست.

وی تصریح کرد: براي موفقيت در كشاورزی و توليد، لازم است اطلاعاتی دقيقی از عوامل تأثيرگذار بر توليد داشته و بتوانيم آن‌ها را با برنامه‌ريزی صحيح و علمی مديريت كرده و درنهايت كشاورزان را برای انتقال دانش به درون مزرعه و استفاده از اين دانش همراه كنيم.

پناهنده ادامه داد: محققان در مراکز تحقیقاتی ارقام خارجی را مورد بررسی و پژوهش قرار داده و در صورت اثبات برتری به کشاورزان معرفی می کنند.

وی افزود: انتقال سريع يافته هاي تحقيقاتی به مزارع و كشاورزان، مي تواند ضمن ايجاد تحولی شگرف در توليدات كشاورزی به ويژه محصولات استراتژيک، كشاورزان را در توليد محصولات بيشتر و با كيفيت‌تر یاری رسان باشد.

پناهنده تاکید کرد: محققان بر نحوه توسعه الگوی کشت در مناطق قابل کشت، نحوه به کارگیری بذر و استفاده از کودهای لازم به میزان معین نظارت کامل با بهره گیری از توان کار‌شناسی اعمال خواهد نمود و تلاش بر این است در راستای حمایت از تولیدکنندگان مشکلات مراحل کاشت، داشت و برداشت به حداقل‌ترین سطح آن کاهش یابد.
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.