مجري ستاد طرح احياي درياچه اروميه بيان كرد: ۱۹۳۷ هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه اروميه تصوب شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران اروميه ،هادی بهادری در جمع خبرنگاران آذربایجان‌غربی سطح تراز دریاچه ارومیه را نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته یکسان عنوان کرد و افزود: ای کاش اقداماتی که امروز برای احیای دریاچه ارومیه آغاز شده از ده سال پیش تدوین و اجرایی می‌شد.

وی با بیان اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه به دبیری عیسی کلانتری و با بهره‌گیری از افراد متخصصی چون دکتر عرب و تجریشی تمام تلاش خود را برای احیای دریاچه ارومیه انجام می‌دهند افزود: باید از برنامه‌هایی که توسط این ستاد برای احیای دریاچه ارومیه تدوین شده و اعتباری که برای آن جذب شده حمایت و قدردانی کرد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: 50 بیل مکانیکی همزمان برای وصل کردن زرینه رود به سیمینه رود کار می‌کنند و لای‌روبی ده‌ها نهر نیز در حال اجراست.

بهادری تصریح کرد: برای نخستین بار مکانی برای ستاد احیا به منظور نظارت بر امور و انجام هماهنگی‌های لازم در ارومیه تعیین شد.

مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی بر حضور و کمک مردم در احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و افزود: دریاچه ارومیه قضیه سیاسی نیست و نباید با آن شوخی کرد و برای حفظ آن باید از کسانی که در این مسیر تلاش می‌کنند حمایت و قدردانی کرد چرا که با مسموم کردن فضا نمی‌توان کاری برای نجات دریاچه انجام داد.

وی بیان کرد: 1937 هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه بودجه تصویب شده است، دریاچه حیات و ممات ماست متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس طرح احیای دریاچه ارومیه را از اولویت خارج کرده بودند اما امروز شاهدهستیم که اقدامات اجرایی احیای آن آغاز شده است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه امروز 20 هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اعتبار نیاز است گفت: ده سال پیش تنها یک دهم این پول برای خارج کردن دریاچه ارومیه از وضعیت رو به خشکی کافی بود.

بهادری به تبعات خشکی دریاچه ارومیه اشاره و اظهار داشت: افزایش سرطان در آذربایجان‌غربی و آسم در کودکان زیر سه سال و نیز تلف شدن جنین حیوانات همه از آثار خشکی دریاچه است که امروز شاهد آن هستیم، سال گذشته 100 هزار میلیارد ریال خسارتی بود که در اثر سرمازدگی بر کشاورزی آذربایجان‌غربی وارد شد و این به سبب خشکی دریاچه ارومیه است.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه هر کس در صحنه انتخابات قرار می‌گیرد باید برای آن بودجه جذب کند گفت: با وجود اینکه درخواست لازم از دانشگاه علوم پزشکی استان برای تحقیقات لازم در رابطه با تبعات خشکی دریاچه ارومیه انجام شده ولی پای کار نمی‌آید در حالی که این دانشگاه مسئول بهداشت و سلامت جامعه است آیا واقعا اینها باید با نامه پای کار آیند.

وی از آغاز مطالعات انتقال آب از وان ترکیه به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: 5 میلیون هکتار از خاک کشور در مخاطره است و باید همه مردم و مسئولان عزم خود را برای بازگرداندن این دریاچه به ده سال قبل جزم کنند.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.