محمد جواد ظریف در مقاله ای که در هاروارد اینترنشنال ریویو منتشر شد، بر لزوم وجود راهبردی جامع برای مبارزه با افراط گرایی و خشونت تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ ظریف در این مقاله که در هفدهم ژوئن به چاپ رسید ،‌ نوشت: افراط گرایی خشن را شاید بتوان عمده ترین چالش دانست که نه فقط منطقه ما را به هم ریخته است، بلکه هم دنیا را تهدید می کند، تهدیدی که هیچ مرزی را نمی شناسد. این امر، تهدیدی بزرگ است که تا کنون عراق و سوریه را در هم نوردیده و سایه تیره خود را بر منطقه انداخته است. گستره جهانی آن و جاه طلبی های آن برای سراسر دنیا روشن می کند که تاثیری عمده بر جو امنیتی و ژئوپولتیک در کشورهای همسایه ما و سراسر دنیا دارد.
اقدامات بی رحمانه ای که افراط گرایان خشن در تلاش های ستمگرانه خود با پاکسازی قومی و دینی در سوریه و عراق صورت داده اند، دنیا را بهت زده کرده است. حمله در اروپا به وسیله گروه های مختلف الهام گرفته از القاعده، قتل عام باگا به وسیله بوکوحرام در دو هزار و پانزده، حمله تروریستی در موزه ملی تونس، حمله مرگبار انتحاری علیه غیر نظامیان در جلال آباد افغانستان، سر بریدن بیست و یک مسیحی قبطی در لیبی، قتل عام وحشتناک صد و چهل و هفت دانشجوی کالج در کنیا در ماه های اخیر نشانی روشن از گستره وسیع تهدیدی است که افراط گرایی خشن ایجاد کرده است.
این پدیده چند دهه پیش با حمله شوروی (سابق) به افغانستان که باعث ایجاد القاعده و طالبان شد، باعث جلب توجه جهانیان شد و بعد از آن با حمله آمریکا به عراق، گروه های مختلفی از القاعده در عراق ایجاد شدند و بعد از آن داعش که معمولا از آن به عنوان گروه تروریستی دولت اسلامی یاد می شود، پدید آمد.
جنایاتی جدی از جمله اعدام، تجاوز، تغییر اجباری دین، شکنجه، برده داری زنان که داعش با بی شرمی آن را در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کند، نشان از بزرگی تهدیدی است که این گروه ایجاد کرده است. جذب نیرو از بیش از نود کشور در سراسر دنیا از جمله بسیاری از کشورهای صنعتی مردمسالار غربی نشانه ای هشدار دهنده از سوء عملکرد ساختاری و اجتماعی بسیاری از کشورهاست که تا کنون از آن غفلت شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
افراط.درهرکاری.زشت وپلیداست.افراطی گری .هزارشکل شده..وانواع مختلف که درکشورماهم وجود دارد.درامریکا هم وجود دارد.گنده گنده اش داعش است.که اتفاقا بنظرمن مستکبران ازترس خودشان.داعش راایجادکردن تا ازتوسعه اسلام ناب محمدی جلوگیری شود.چون تنها اسلام است که میتواند برنامه جهانی.خوب.صلح.امنیت.داشته باشد.متاسفانه افراطیون مسلمان.نمی فهمند.که خودبخود.دردامن دشمن اصلی اسلام قرارگرفتن.لعنت به افراطی گری
آخرین اخبار