روستای خسرویه در 26 کیلومتری جنوب شهرستان فاروج و در دو طرف کوه بنا شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ این روستا جزء روستاهای سرسبز و ییلاقی و وسعت روستا 51 کیلومتر مربع می‌باشد و روستاهای مجاور آن روستای استاد در شمال غربی، رشوانلو در شمال، کلاته شامیر و قره جقه در شرق، هشت مرخ در جنوب واقع شده است.

روستای خسرویه در حوزه جنوبی کپه داغ و در شمال شرقی ایران واقع شده است.

راه ارتباطی روستا آسفالت و از روستاههای سیاهدشت، سه گنبد، خیر آباد و مایوان عبور می‌کند ورودی روستا بعد از یک شیب تند و گذر از کنار درختان گردو و گیلاس است. تمام راه‌های داخل جاده آسفالت شده و منازل و خیابان‌های آن از نظم خاصی برخوردار است.

کوه شاه جهان با ارتفاع 3032 متر از سطح دریا در جنوب روستا قرار دارد.

این روستا رودخانه ای معروف به کال خونی دارد که از وسط روستا عبور می‌کند و این روستا را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کند. خانه‌های روستا اکثرا در سمت شرق رودخانه واقع شده است.

آب و هوای خسرویه در زمستانها بسیار سرد و در تابستان خنک و مطبوع می‌باشد. بدلیل کوهستانی بودن روستا بارندگی زیاد است و جاری شدن سیلابها در فصل بهار بسیار مشاهده می‌شود.

یخدان طبیعی (یخچال طبیعی) از مراکز دیدنی و منحصر به فرد خسرویه در منطقه کرکان می‌باشد. غار تاریک و نسبتا عمیق که در هوای گرم تابستان چکه‌های آب در بدنه و کف غار یخ می‌بندد عاملی که موجب انجماد آب می‌شود جریانات هوایی است که در امتداد شرقی و غربی غار می‌وزد.

آرامگاه بابا و بی بی در داخل روستا واقع شده و این آرامگاه درفهرست اثارملی باشماره 5945ثبت شده است ومربوط به دوره تیموری میباشد.

قلعه سنگی و سنگ قبرهای گورستان قدیمی با خط ثلث جلی با قدمت بیش از ۷۰۰ سال و 2 صندوق منبت‌کاری شده امامزاده اشاره کرد که حکایت از قدمت روستا به دوران پیش از صفویه دارد از دیگر آثار تاریخی این روستا می‌باشد.

این روستا زادگاه عالم ربانی؛ آقا نجفعلی قوچانی نویسنده اثر «سیاحت غرب» نیز است.

وجود تفرجگاه‌های طبیعی و باغات گیلاس و گلابی، گردو، سیب، زرد آلو در جنوب و شرق روستا و در ورودی روستا بچشم می‌خورد.

رویش گونه‌های متفاوت گیاهی در فصل بهار همچون کاکوتی و آویشن زیبایی خاصی را به این منطقه می‌دهد و عطر و بوی برخواسته از این گیاهان همراه و نسیم بهاری آرامش خاصی را به گردشگران این منطقه می‌دهد.

این روستا دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان ازجمله چشمه‌سارها، استخرهای پرورش ماهی قزل‌آلا و باغ‌های میوه چون سیب، گلابی، گیلاس، گردو نیز می‌باشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.