رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بیماران نباید بدون مشورت با پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش مقدار (دوز) مصرفی و یا تغییر زمان مصرف کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از قزوین، بگفته دکتر مهرام؛ رعایت نکردن این اصول موجب عدم کارآیی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی و بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

مهرام افزود: تغییر تعداد دفعات و زمان مصرف داروها و نیز مصرف یکجای چند دارو در وعده های سحر یا افطار (بدون توصیه پزشک) می تواند باعث کاهش اثر بخشی یا افزایش عوارض آنها شود.

وی تاکید کرد: چنانچه فردی به رغم ابتلا به بیماری، پس از مشورت با پزشک معالج خود، مجاز به روزه گرفتن باشد، باید به نکاتی توجه کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین همچنین به بیمارانی که 2 بار دارو در روز مصرف می کنند توصیه کرد: پس از مشورت با پزشک معالج می توانند داروهای خود را در فاصله بین افطار تا سحر مصرف کنند.

وی افزود: در بیمارانی که تعداد دفعات مصرف دارو بیشتر است، در صورت صلاحدید،  پزشک با جایگزین کردن داروهای این بیماران با انواع طولانی تر بودن اثر دارو و با شکل های غیر خوراکی آنها، امکان روزه داری را برای بیماران فراهم کنند.

وی به روزه داران توصیه کرد: در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی آب و مایعات مصرف کنند و بهترین نوشیدنی برای مصرف دارو، یک لیوان آب معمولی است.

رییس دانشگا علوم پزشکی قزوین تاکید کرد: در صورتی که لازم است دارویی با معده خالی مصرف شود، بهترین زمان مصرف دارو یک ساعت قبل از سحری یا دو ساعت بعد از افطار است.

انتهای پیام/ح
برچسب ها: دارو ، رمضان ، پزشک ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.