مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: تحقیقات محلی در خصوص علت مرگ یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان از سوی یگان حفاظت این اداره کل ادامه دارد.

تحقیقات محلی درخصوص مرگ یک قلاده پلنگ در منطقه سرخ آباد زنجانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از زنجان؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان زنجان افزود: با توجه به گزارشات مردمی، لاشه این پلنگ روز 26 خرداد جاری در ارتفاعات مابین روستاهای ماری و کلاسر از محیط بانان یافت و جهت بررسی و تعیین علت مرگ تحویل کارشناسان محیط زیست استان شد. 

محمدپور اظهار کرد: قسمت های مختلفی از بدن این پلنگ به علت تغذیه دیگر حیوانات و گذشت زمان متلاشی شده بود اما نظر به جثه قوی و درشت حدس زده می شود که این حیوان درنده و وحشی نر بوده است.

وی افزود: منطقه ای که لاشه این پلنگ در آن مشاهده شده از زیستگاه های اصلی این حیوان نیست و احتمال دارد در جنگ قلمرویی به دست هم نوع خود تلف شده و یا اینکه از سوی شکارچیان غیرمجاز مورد تعقیب واقع شده و در نهایت در این نقطه گیر افتاده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه این پلنگ قریب 10 الی 15 روز پیش تلف شده است گفت: در بررسی قسمت های سالم لاشه این پلنگ آثاری از اصابت گلوله مشاهده نشد و امکان اینکه با پایان عمر تلف شده باشد نیز دور از انتظار نیست.

محموپور یادآور شد: این حیوان بسیار زیبا در ارتفاعات شمالی شهرستان طارم، ارتفاعات مابین شهرستان طارم و ابهر، مناطق شکار ممنوع خرمنه سر در طارم و فیله خاصه در مابین شهرستان خلخال و استان زنجان، منطقه حفاظت شده سرخ آباد مابین شهرستان های طارم و زنجان، مناطف آزاد دربند گیلانکشه در طارم، زیست دارد.

محمدپور میانگین عمر پلنگ را قریب 20 سال ذکر کرد و افزود: این حیوانات در سال از یک تا شش بچه اما اکثر دو تا سه بچه به دنیا می آورند و رژیم غذایی آنان شامل کل و بز، نوزاد گراز و جوندگان بزرگ هستند.

محمدپور از افراد خواست درصورت مشاهده چنین مواردی مراتب را در سریع ترین زمان از طریق شماره تلفن های 33554001 و09392888657 و یا از طریق مراجعه حضوری به نزدیک ترین واحد محیط زیست استان اعلام کنند.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.