"همتی" معاون درمان سازمان تامین اجتماعی و "قاضی زاده" نماینده مجلس شورای اسلامی امشب 28 خرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی بدهی های بیمه به بیمارستان ها پرداختند.

قاضی زاده: نظام بیمه باید در خدمت نظام سلامت باشد/ همتی: سازمان تامین اجتماعی در پرداخت به بیمارستان ها تاخیر دو ماهه دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ "همتی" معاون درمان سازمان تامین اجتماعی و "قاضی زاده" نماینده مجلس شورای اسلامی امشب 28 خرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی بدهی های بیمه به بیمارستان ها پرداختند.  
 
همتی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون بدهی بیمه ها به بیمارستان ها گفت: زمانی که سازمان تامین اجتماعی به مدیریت جدید تحویل داده شد با 9 ماه پرداخت مواجه بودیم. 
 
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به شرایط سازمان تامین اجتماعی قبل از مدیریت جدید ادامه داد: در سال گذشته 16 ماه را پرداخت کردیم.   
 
وی با اشاره به حجم بالای عملیات سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته خاطر نشان کرد: خوشبختانه در سال گذشته پرداخت به مراکز درمانی را به روز کرده به طوری که در حال حاضر با تاخیر یکی دو ماهه پیرامون بدهی بیمه به بیمارستان ها مواجه هستیم.  
 
پرداخت تامین اجتماعی به بیمارستان در بهمن ماه صورت گرفت

همتی علت تاخیر یکی دو ماهه سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان ها را به دلیل شروع سال جدید دانست و عنوان کرد: پرداخت به مراکز درمانی را در بهمن ماه انجام دادیم لذا ممکن است برخی داروخانه ها هنوز دریافتی نداشته باشند اما ما پرداخت را انجام داده ایم.  
 
قاضی زاده در ادامه برنامه پیرامون بدهی بیمه به بیمارستان ها گفت: در طول تاریخ همواره بیمه با مشکلاتی روبه رو بوده است. به طوری که هر زمان در برنامه اجرایی اصلاحی در نظام سلامت درصدد شکل گرفتن بود با عدم همراهی بین نظام بیمه ای روبه رو بودیم. 
 
وزارت بهداشت پاسخگوی سلامت باید باشد

وی با بیان این که وزارت بهداشت پاسخگوی سلامت باید باشد افزود: حوزه سلامت حوزه خدماتی است. 
 
نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا بیمه ها به شکل صندوق عمل می کنند افزود: قوانین متعددی در زمینه اصلاح هدفگذاری های نظام بیمه ای در کشور موجود است. لذا تجمیع منابع در این حوزه پیش بینی شده است.  
 
در دولت گذشته و در حال حاضر حرکتی به سمت تجمیع منابع نمی بینیم

قاضی زاده با بیان این که عزمی برای اجرای آن دیده نمی شود اضافه کرد: در دولت گذشته و در حال حاضر حرکتی به سمت تجمیع منابع نمی بینیم.  
 
وی با اشاره به این که منابع پراکنده ای در کشور داریم افزود: طبیعتا منابع بنگاه ها باید با هم ادغام شود بنابراین موافق تجمیع بیمه هستم.  
 
نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در سیاست کلان و در قانون برنامه پنجم بحث تولیت نظام بیمه مطرح است به طوری که باید تعیین تکلیف شود. 
 
نظام بیمه باید در خدمت برنامه نظام سلامت باشد

قاضی زاده با تاکید براینکه نظام بیمه باید در خدمت برنامه نظام سلامت باشد گفت: نظام بیمه باید در این حوزه پاسخگو باشد.

در ادامه برنامه امشب فریدون نوری رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به این سوال که بیمارستان شما چه میزان از بیمه ها طلب دارد گفت: ما در رابطه با پرداخت بدهی مان دررابطه با سازمان بیمه تامین اجتماعی تا آبان ماه سال گذشته کاملا به روز بوده و ماه های آذر، دی و بهمن نیز به صورت علی الحساب پرداخت شده است. 
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا این تاخیرها می تواند تاثیری بر کیفیت درمانی در بیمارستان های دولتی داشته باشد یا خیر گفت: این موضوع می تواند اثرگذار باشد. 
 
نوری یادآور شد: طرح تحول سلامت بسیار موفق بوده و اقبال زیادی از آن صورت گرفت اما اجرای این طرح تمامی مراکز درمانی، بهداشتی، آموزشی و بیمارستانی ما را به شدت تحت تاثیر قرار داد چرا که این مراکز به شدت وابسته به طرف هایی که از سازمان های بیمه ای هستند وابسته است. 
 
رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی تلاش دارد تا مشکلات را حل کند گفت: سازمان خدمات درمانی بدهی های خود را تا اسفند ماه به صورت علی الحساب در رابطه با بیمارستان ما پرداخت کرده است اما اگر به عنوان تصفیه حساب قطعی بخواهیم نگاه کنیم در رابطه با سازمان تامین اجتماعی برای سه ماه و در رابطه با سازمان خدمات درمانی برای حدود چهار تا پنج ماه.  
 
همتی معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در راستای تکمیل اظهارات نوری گفت: ما بدهی های خود را در مورد داروخانه ها تا بهمن ماه پرداخت کرده ایم و در ابتدای اسفند ماه هستیم و در مورد بیمارستان نیز بدهی های خود را تا دی ماه پرداخت کرده و در حال حاضر در ابتدای بهمن ماه هستیم. 
 
وی ادامه داد: درسال گذشته پرداخت ما به مراکز طرف قرارداد تقریبا به روز شده و در واقع بدهی های 16 ماه خود را در طی 12 ماه پرداخت کرده ایم.  
 
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت به دلیل این که اجرای این طرح بار مضاعف بر سازمان های بیمه گر تحمیل کرد و این بار فراتر از آن چیزی بود که بیان می شد مشکلاتی را به وجود آورد و پرداختی سازمان های بیمه گر را افزایش داد اما علی رغم این موضوع سازمان تامین اجتماعی با تمام وجود به میدان آمد و کمک کرد.  
 
برای اجرای طرح تحول سلامت سال جاری 3 هزار و 200 میلیارد تومان برآورد هزینه شده است
 
همتی ادامه داد: برای طرح تحول نظام سلامت ما سه هزار و 200 میلیارد تومان برای سال جاری برآورد هزینه کردیم در صورتی که سازمان تامین اجتماعی سازمانی است که درآمد هزینه ای و به بودجه های دولت متصل نیست و باید از حق بیمه وصول کرده تا پرداخت کند. 
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل این که ما بدهی خود را هنوز به برخی از بیمارستان ها پرداخت نکرده ایم این است که برخی از بیمارستان های دانشگاهی هنوز اسناد خود را به ما ارائه نداده اند و مشکل در ارائه اسناد داشتند در این رابطه ما در یکی دو هفته گذشته از طریق دفتر اسنادمان با اغلب این بیمارستان ها مکاتبه کردیم تا اسناد خود را ارائه کنند تا ما نیز بتوانیم بدهی های خود را به آن ها پرداخت کنیم.  
 
همتی اضافه کرد: یکی دیگر از نکات مهم در این رابطه این است که برای این که ما بتوانیم به بیمارستان هایی که هنوز HIS آن ها مستقر نشده و نمی توانند اسناد خود را به ما ارائه دهند مصوبه هیئت مدیره سازمان را گرفتیم تا بتوانیم معادل شهریور ماه بدهی خود را به آن ها پرداخت کنیم.  
 
طلب دولت از سازمان تامین اجتماعی 90 هزار میلیارد تومان است
 
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی در ادامه طلب این سازمان از دولت اشاره کرد و گفت: طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت طلب قابل توجهی است و ما یک طلب انباشته ای از دولت داریم که از دولت های قبل به ارث رسیده در این دولت هم وجود دارد که این رقم براساس محاسبات دیوان محاسبات 90هزار میلیارد تومان است و برای سال جاری نیز ما 15 هزار و 600 میلیارد تومان از دولت به خاطر نقش کارفرمایی که دولت برگرفته طلب داریم.  
 
در ادامه برنامه ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت طی گفتگوی زنده تلفنی در این برنامه شرکت کرده بود در پاسخ به این سوال که آیا طرح تحول سلامت باعث شده که سازمان های بیمه گر نتوانند بدهی های خود را به بیمارستان ها به موقع پرداخت کنند گفت: در سال 1393 ما از 8 هزار و 373 میلیارد تومان طلبی که تحویل بیمه ها دادیم 5 هزار و 23 میلیارد آن حاصل شده و 3 هزار و 150 میلیارد آن معادل 40 درصد اسناد حاصل نشده است.  
 
وی با بیان این که تعهد ما در طرح تحول نظام سلامت در رابطه با بیمارستان های دولتی است گفت: در رابطه با حل این معضل ما روشی پیشنهاد دادیم که براساس آن در بیمه ها باید منابع جدیدی خلق کنیم و دوم این که در برخی از هزینه های بیمه ها نیز صرفه جویی شود.  
 
در پایان این برنامه قاضی زاده نیز اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت مصوبه دولت است که رئیس جمهور بارها در حمایت از این طرح صحبت کردند و سخنگوی دولت نیز قول دادند که منابع را در این رابطه تامین کنند و در حال حاضر این مصوبه تبدیل به یک وظیفه عمومی شده و یکی از نهادهای تامین کننده منابع مالی که می تواند بگوید که من به اندازه کافی پول ندارم و نمی توانم این مصوبه را اجرایی کنم.

انتهای پیام/ 


برچسب ها: نماینده ، قاضی زاده ، همتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار