اردبیل ؛‌

برآورد خسارت آتش‌سوزی بیله‌سوار

استاندار اردبیل گفت: براساس برآوردهای اولیه بر اثر آتش‌سوزی ۶ میلیارد تومان به مزارع شهرستان بیله‌سوار خسارت وارد شده که برای بررسی دقیق میزان خسارات وارد شده تیم کارشناسی برآورد خسارت آتش‌سوزی، فردا در بیله‌سوار مستقر می‌شود.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران؛ مجید خدابخش شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران در تشریح آتش‌سوزی کشتزارهای بیله‌سوار در اردبیل اظهار داشت:‌ آتش‌سوزی که از بعد از ظهر روز پنج‌شنبه در مزارع و کشتزارهای گندم شهرستان بیله‌سوار، زمین‌های کشاورزی منطقه را طعمه حریق کرد سبب وارد آمدن خساراتی به حوزه کشاورزی این شهرستان شد.
وی با اشاره به علت گستردگی آتش‌سوزی در مزارع بیله سوار بیان کرد: شدت گرمای هوا، آماده بودن مزارع به دلیلی خشکی و وزش باد شدید که از بعد از ظهر دیروز در منطقه آغاز به وزیدن کرده بود دست به دست هم دادند تا این آتش‌سوزی شدت و گسترش بیشتری پیدا کند.
خدابخش با اشاره به شدت آتش‌سوزی در منطقه تصریح کرد: متاسفانه نزدیک به 4 هزار هکتار از زمین‌ها و اراضی کشاورزی منطقه در اثر آتش‌سوزی از بین رفتند که 3 هزار هکتار از این اراضی کاه و کلش و نزدیک به 800 هکتار نیز محصول گندم کشاورزان بوده که از بین رفته‌اند.
رئیس شورای تامین استان اردبیل با قدردانی از نیروهای مردمی در تلاش و همکاری برای مهار آتش افزود: با وجود تلاش نیروهای اجرایی و آتش‌نشانی اما شدت آتش‌سوزی به حدی بوده که بدون حضور گسترده مردم و تلاش جانانه کشاورزان مهار آتش امکان‌پذیر نبوده است.
وی با اشاره به آتش‌سوزی 350 هکتار از اراضی بیله‌سوار در چند روز پیش گفت:‌ در این آتش‌سوزی نیز به همراه اعزام آتش‌نشانی و گریدرهای دستگاه‌های اجرایی برای مهار آتش نیروهای مردمی و کشاورزان و زارعان نیز با تراکتورها و برخی ابزارها در محل حادثه حاضر شده و در کنار دستگاه‌های اجرایی اقدام به مهار آتش کردند.
استاندار اردبیل با اشاره به علت‌های احتمالی آتش‌سوزی در مزارع بیله‌سوار اظهار کرد: ریشه این آتش‌سوزی‌ها در بی احتیاطی مردم بوده به طوری که کوچکترین بی‌احتیاطی نظیر انداختن ته سیگار توسط افراد زمینه‌ساز گسترش و توسعه این آتش‌سوزی‌ها شده است.
خدابخش بیان کرد: براساس برآوردهای اولیه در حدود 6 میلیارد تومان خسارت به مزارع و کشاورزان منطقه وارد شده که تلاش و جدیت بر این است تا بتوانیم با رایزنی‌های لازم و برآورد دقیق خسارات وارد شده در جبران بخشی از این خسارات و صدمات به کشاورزان اقدامات موثر را انجام دهیم.
رئیس شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل گفت: برای بررسی دقیق ابعاد حادثه و برآورد خسارات دقیق  وارد شده به بخش کشاورزی منطقه فردا تیم کارشناسی در منطقه مستقر می‌شود تا با بررسی‌های اصولی و کارشناسی میزان دقیق این خسارات را مشخص و اعلام کنند.
وی با اشاره به بازدید از محل حادثه آتش‌سوزی تصریح کرد: امروز به همراه تعدادی از اعضای شورای تامین و شورای بحران استان اردبیل در محل حادثه در شهرستان بیله‌سوار حاضر شده و با کشاورزان و زارعان منطقه صحبت‌هایی انجام شد تا با این بررسی‌ها و استقرار تیم کارشناسی در منطقه و برآورد دقیق خسارات وارد شده در زمینه جبران این خسارات از منابع دولتی اقدام شود.
خدابخش با بیان اینکه 3 برابر سال گذشته محصول گندم در استان اردبیل تولید شده است، افزود: امسال براساس پیش‌بینی‌های انجام شده بیش از 700 هزار تن گندم از مزارع و زمین‌های کشاورزی استان اردبیل برداشت شده و رکورد تولید این محصول در استان شکسته می‌شود که ضروری است برای دستیابی به این امر و بهره‌مندی از ثمرات آن مردم و کشاورزان موارد ایمنی را به جدیت رعایت کنند.
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.