لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه امروز با عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور و سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در قاهره دیدار و درباره روابط مصر و فرانسه گفتگو می کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگارانِ به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، براساس بیانیه وزارت امور خارجه مصر، لوران فابیوس همچنین در نشست کمیته وزارتی اتحادیه عرب به منظور بررسی پیشنهادهای فرانسه برای از سرگیری مذاکرات فلسطینی ـ اسرائیلی با هدف حل و فصل درگیریهای طرفین و تقویت شانس تشکیل کشور مستقل فلسطینی دارای حاکمیت، شرکت خواهد کرد. سفر فابیوس به قاهره دو روز به طول خواهد انجامید. وی در چارچوب سفر خاورمیانه ای به این کشور رفته است و قرار است به اردن، فلسطین و اسرائیل نیز سفر کند.
عبد البصیر حسن گزارشگر این شبکه در قاهره در گفتگویی زنده با مجری شبکه در پاسخ به سئوالی درباره انگیزه فابیوس از سفر به قاهره و موضوعاتی که در دستور کار سفر وی قرار دارد گفت، مسئله فلسطین علت اصلی سفر وزیر خارجه فرانسه به قاهره است. وی قصد دارد در این سفر گفتگوهایی را در دو سطح، یکی با مقامات مصری به طور جداگانه و سپس در سطح اتحادیه عرب از طریق کمیته وزارتی مامور پیگیری مسئله فلسطین، از طریق اعضای شورای امنیت و اعضای فعال جامعه بین المللی از سوی این اتحادیه، انجام دهد. به نظر می رسد فرانسه در صدر اولویت ها قرار دارد زیرا آن گونه که به نظر می رسد پاریس تلاش دارد مشخصا در این پرونده فرش را از زیر پای آمریکا بکشد چرا که فرانسه طبق اظهارات قبلی فابیوس، ظرف چند هفته آینده پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل تقدیم خواهد کرد که در آن بر ضرورت انجام شدن مذاکرات جدی و جامع میان فلسطینیان و اسرائیل و دستیابی آنها به توافق ظرف 18 ماه پس از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت تاکید شده است. براساس این قطعنامه اسرائیل باید تشکیل کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد و از کرانه باختری خارج شود. البته باید امنیت اسرائیل در مذاکرات آینده صلح تضمین شود. و باید یک راه حل متوازن و واقعی و منصفانه برای مشکل آوارگان ارائه شود و همه این موارد طبق پیشنهاد فرانسه نباید بیش از 18 ماه طول بکشد و در صورت شکست این مذاکرات، فرانسه به صورت یکجانبه کشور مستقل فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت. به گفته وزیر امور خارجه فرانسه، این کشور از ضرورت حل و فصل مسئله فلسطین در چارچوب و شرایطی جدید پیش از پایان ریاست جمهوری فرانسوا اولاند در سال 2017 حمایت می کند.
مجری بی بی سی پرسید آیا مقامات قاهره باور دارند که پاریس می تواند مسیر حل مسئله فلسطین را هموار کند یا دست کم در این مذاکرات به بن بست رسیده، میان اسرائیل و فلسطینیان تحرکی ایجاد کند؟
عبد البصیر حسن پاسخ داد، این تنها موضع سیاستمداران مصری نیست بلکه آنها تا حد زیادی همین موضع اتحادیه عرب را در خصوص ضرورت تشکیل دو کشور(فلسطین و اسرائیل) در مرزهای سال 1967 و عقب نشینی کامل اسرائیل از همه اراضی اشغالی و همچنین توقف شهرک سازی و حل و فصل عادلانه مسئله آوارگان را دارند. مصر در این مواضع با اتحادیه عرب هم عقیده است ولی، آنها هم امیدوارند یک طرف دیگر، برخلاف طرف آمریکایی که از مدتها پیش بر پرونده فلسطین و اسرائیل سیطره دارد، در این مسئله مداخله کند. به گفته رئیس اتحادیه عرب و مقامات مصری، آمریکا نتوانسته است این پرونده را به نتیجه برساند، از این رو، تلاش جدید فرانسه با استقبال طرف مصری و اتحادیه عرب مواجه شده است. نماینده دائم فلسطین در اتحادیه عرب تلاش فرانسه را تلاشی جدی برای طرح مجدد مسئله پس از یک توقف طولانی به ویژه پس از شکست کمیته چهارجانبه و همچنین استعفای اخیر تونی بلر رئیس این کمیته دانست. بنابراین، این یک تلاش جدی است که امید می رود پس از مخالفت شورای امنیت با پیش نویس قطعنامه تقدیمی اردن در سال گذشته در خصوص ضرورت تعیین مدت و سقف زمانی برای پایان اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینیان، بار دیگر این پرونده را به جریان بیندازد.
برچسب ها: فابیوس ، مصر ، السیسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار