به گزارش
گروه علمی، پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر حریرچی معاون کل و قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ درخصوص تعامل با بیمهها اظهار داشت: در طی سالهای 91 و 92 بیمارستان های دولتی دچار تاخیر طولانی مدت در دریافت مطالبات خود از بیمه ها بودند .
وی ادامه داد: در طی سال 93 بیمه ها قسمت قابل توجهی از این عقب افتادگی ها را جبران کردند ، اما در انتهای سال 93 از مجموع هشت هزار و 373 میلیارد تومان سندی که بیمارستان های وزارت بهداشت برای اسناد مربوط به سال 93 تحویل بیمه ها دادند، فقط توانستند 5 هزار و 23 میلیارد را دریافت کنند که این رقم معادل 60 درصد طلب آنها از بیمهها بوده است و همچنان رقمی معادل سه هزار و 350 میلیارد تومان از بیمهها طلب کارند.
دکتر حریرچی یادآور شد: از مجموع 60 درصد طلب وصول شده در میان سازمانهای بیمهای ، سازمان بیمه تامین اجتماعی 62 درصد اسناد دریافتی را تسویه کرده و به همین ترتیب بیمه ایرانیان 60 درصد، کمیته امداد 54 درصد و نیروهای مسلح نیز 48 درصد از اسناد دریافتی را تسویه کردهاند.
قائم مقام وزیر بهداشت خطاب به تمامی دست اندکاران حوزه سلامت گفت: باید توجه کنیم بیمارستانها هزینه هایشان به روز است، قسمتی از این هزینه ها کاملا از جنس حقوق بوده و باقی هزینههای جاری نیز مشابه حقوق است و هیچ اعتباری از این بخش برای سرمایهگذاری هزینه نمیشود و به همین دلیل هم هست که تاخیر در پرداخت اسناد از سوی سازمانهای بیمه ای عملکرد حوزه درمان را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی با تاکید بر اینکه همچنان خط قرمز وزارت بهداشت عدم افزایش پرداخت از جیب مردم در تامین هزینههای درمانی است، گفت: هرگز با وجود تمامی فشارها و کمبودها، وزارت بهداشت برای جبران هزینهها به سراغ مردم نخواهد رفت و براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته تلاش می شود شرایط هرگز به قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت که عمده پرداختی از جیب مردم بود، بازنگردد.
دکتر حریرچی در همین راستا از سازمانهای بیمه گر و دستگاههای تامین کننده بودجه ها خواست به روزآمد بودن هزینه ها در بیمارستانها توجه کنند و اینکه بیمارستان برای گردش کار روزانه نیازمند اعتبارات است که اگر به موقع تامین نشود روند کار را با مشکلات فراوانی روبرو می کند و زمانیکه تعهدات بیمهها به موقع به بیمارستان ها پرداخت نشود مسئولان بیمارستان ها ناچار به تحمل فشارهای مضاعفی هستند که باید با برنامه ریزی و عمل به تعهدات از آن پیشگیری کرد.
وی همچنین ضمن قدردانی از همکاری بیمه ها در تامین منابع و نیز تصویب تعرفه های جدید برای ارائه خدمات مناسب گفت: در این خصوص با همکاری بیمه ها، شورای عالی بیمه و تصویب نهایی در دولت شاهد وضع تعرفه های نسبتا مناسبی نسبت به گذشته برای بخش دولتی هستیم که البته همچنان با ایده آل فاصله دارد.
وی خاطر نشان کرد: ما نمی توانیم به گذشته برگردیم ؛ تصمیمات اتخاذ شده بر اساس خرد جمعی بوده است و امیدواریم با همت همگانی بتوان از تعرفه های مصوب که وضعیت مناسبت تری نسبت به گذشته دارند، به رغم فاصله با ایده آل ها حمایت کرده و آنها را عملیاتی کرد.
انتهای پیام/