معاون علمی و تحقیقاتی وزارت بهداشت با بیان اینکه موسسه ملی تحقیقاتی علوم پزشکی با عنوان نیماد تاسیس شده گفت: راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ و ملی و جلوگیری از فرار مغزها از مهمترین اهداف موسسه نیماد است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران، رضا ملک زاده معاون علمی و تحقیقاتی وزارت بهداشت در نشست خبری پیرامون موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی با بیان اهداف از برپایی این موسسه اظهار داشت: بودجه ای که برای این موسسه در بخش تحقیقات تعیین شده حدود 30 میلیارد تومان است که در راستای ارتقا سلامت، نوآوری و فناوری و با هدف جلوگیری از فرار مغزها آغاز به کار کرده است. 

وی ادامه داد: هر کمیته تحقیقاتی متشکل از کمیته بیماری‌های غیر واگیر،‌کمیته کشف داروها، دستاوردها و نوآوری، کمیته علوم اعصاب و بهداشت روان، کمیته خون‌شناسی، کمیته بیماری‌های غیر واگیر و اختلالات ایمنی، کمیته آسیب شناسی و ژنتیک طراحی شده که در هر کمیته 10 نفر عضو هستند. 

وی افزود: هدف اصلی حمایت از طرح‌هایی است که موجب ارتقا سلامت و پیشرفت کشور می شوند. 

ملک زاده با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه دولت موظف بود 0.3 درصد از تولید ناخالص ملی را به امر توسعه و تحقیقات تخصیص دهد گفت: آنچه درنهایت از بودجه بخش تحقیقات بر روی کاغذ آمد 0.4 درصد بود و نهایتا 0.3 درصد از این بودجه به بخش تحقیقات و فناوری تخصیص پیدا کرد که بودجه ای بسیار کم است و نیاز به حداقل دو برابر شدن این بودجه است. 

وی راهکارهای تامین بودجه برای بخش تحقیقات را بر شمرد و گفت: دانشگاه‌ها را تشویق به صرفه جویی در سایر بخشها کردیم تا بتوانند بخشی از بودجه تحقیقاتشان را فراهم کنند که در حال حاضر 10 دانشگاه بزرگ علوم پزشکی در کشور توانستند بین 0.5 تا 2.5 درصد از بودجه در سایر بخشها را صرفه جویی و به امر تحقیقات اختصاص دهند. 

ملک زاده به تعداد داوری‌هایی که درباره طرح‌های ارسالی به نیماد انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: برای طرح‌هایی که برای بررسی به موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی ارسال می‌شود 300 نفر داور داریم که از این تعداد 100 نفر از دانشمندان ایرانی خارج از کشور هستند که این طرح‌ها درسطح بین المللی هم داوری خواهد شد. 

ملک زاده با بیان اینکه 70 درصد از بودجه و امکانات وزارت بهداشت در بخش پیشگیری صرف می‌شود، گفت: تحقیقاتی که منجر به محصول جدید دارویی در کشور شود، بودجه خیلی بالایی نیاز دارد به طور مثال برای کشف یک مولکول جدید در دنیا یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است که در حال حاضر در توان ما در داخل کشور نیست و می‌توان این نکته را حائز اهمیت قرار داد که در بخش تحقیقات بیشترین  کارهای در حوزه پیشگیری است که خیلی واضح و مشهود نبوده ونتایج آن چندین سال بعد مشخص می‌شود. 

ملک زاده اشاره کرد: یکی از مسائلی که در کشور ما وجود دارد مصرف دو برابر حد مجاز نمک در کشور است ضمن اینکه حدود 90 درصد تغذیه مردم ایران از طریق برنج و نان تامین می‌شود و میزان مصرف لبنیات در ایران بسیار کم است و هرچند از واردات و مصرف روغن های مضری مثل پالم جلوگیری می‌شود اما در نهایت مصرف اینگونه روغن‌ها هم در کشور بالا است و تغییر الگوی زندگی مردم نیاز به فرهنگ‌سازی است . 

ملک زاده با بیان اینکه بخشی از تحقیقات صرفا به تولید مقالات می‌انجامد گفت: نزدیک 85 درصد مقالاتی که در سطح جهان نوشته می‌شود تبدیل به محصولی نمی‌گردد . 

وی به تعداد بالای PHD در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به جمعیت بالاترین تعداد PHD را در کشور داریم که 56 هزار دانشجوی PHD مشغول به تحصیل در کشور وجود دارد که از این تعداد 6 هزار نفر دانشجوی پزشکی هستند. 

85 درصد محصولات علمی به فناوری تبدیل نمی‌شود

دکتر ملک زاده اظهار داشت: در حال حاضر 500 مرکز تحقیقات علومی پزشکی در کل دانشگاههای علوم پزشکی کشور وجود دارد و 40 پژوهشکده در 54 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور داریم.

وی با بیان اینکه کل بودجه تحقیقاتی 70 میلیون دلار است، گفت: در سطح کلان و برای انجام طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی بزرگ این بودجه ناچیز بوده و تنها برای 10 پژوهش برتر قابل استفاده است و باید تلاش شود سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه تحقیقات انجام گیرد.

وی اشاره‌ای به آمار مقالات علوم پزشکی از نظر اهمتی داشت و گفت: ‌50 درصد مقالاتی که در حوزه علوم پزشکی نوشته می‌شود خیلی ضعیف است 30 درصد مقالات متوسط هستند و کمتر از 10 در صد مقالات بسیار موثر هستند.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف برپایی موسسه نمیاد جلوگیری از فرار مغزها است، گفت: از آنجایی که زیر ساخت‌های کافی نداریم بخش عمده‌ای از بهترین نخبگان را از دست می‌دهیم. این در حالی است که عده‌ای از جوانان نخبه که از کشور خارج می‌شوند به دلیل فراهم نشدن زمینه‌های مناسب برای انجام پژوهش‌هایشان مجبور به خروج از کشور هستند و طی دو سال  گذشته میزان فرار مغزها حداقل دو برابر شده است به عبارتی نیمی از نخبگان از کشور خارج می‌شوند و این در حالی است که نخبگانی که ماندن را انتخاب می‌کنند نمی‌توانند به اندازه‌ی افرادی که به خارج از کشور رفته‌اند از نظر  علمی رشد داشته باشند.

ملک زاده به تعداد برگزیده شدگان پزشکی پژوهشی در کشور اشاره کرد و گفت: هر ساله به تعدادی از پزشکان که در زمینه پژوهشی هم فعالیت دارند علاوه بر مدرک پزشکی مدرک PHD هم اعطا می‌شود که در سال گذشته 13 نفر به عنوان پزشک پژوهشگر انتخاب شدند این در حالی است که در کشور ظرفیت انتخاب سالانه 100 پزشک پژوهشگر را داریم.

ملک زاده به طرح‌های قابل حمایت در موسسه ملی توسعه اشاره کرد و گفت: امسال بین 30 تا 50 طرح قابل حمایت است و نیاز داریم برای طرح‌های خیلی بزرگ زیر ساخت‌های لازم را فراهم کنیم و به طور متوسط طرح‌هایی که قابل حمایت هستند هزینه‌ای بالغ بر 300 تا 500 میلیون تومان را در بر می‌گیرند.

معاون علمی و تحقیقاتی وزارت بهداشت به رشد سریع علمی کشور اشاره کرد و گفت: در رشته‌های علوم پزشکی طی 12-13 سال  گذشته سریع‌ترین رشد علمی در تولید مقالات را داشته‌ایم همچنین در حوزه پزشکی هم پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما با توجه به بودجه و امکانات و سرمایه‌ گذاری‌های  محدود در حوزه پزشکی پیشرفت‌های قابل انتظار نبوده است.

ملک زاده به پیشرفت طرح‌های حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره داشت و گفت: طرحهایی که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از قبل در جریان بوده کمتر از سی د‌رصد به نتیجه رسیده است ضمن اینکه تاسیس 10 آزمایشگاه جامع تحقیقات در دانشگاههای علوم پزشکی برتر کشور انجام گرفته است.

وی به دیگر برنامه‌های حوزه تحقیقات اشاره کرد و گفت: از دیگر برنامه‌ها نظام ثبت بیماری‌های مزمن و مادر‌زادی در کشور است که بتوانیم با توجه به آنها در ‌حوزه دارو تجهیزات پزشک تصمیم گیری کنیم که این اقدام برای 37 بیمار در حال انجام است.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های نظام ثبت سرطان در 10 استان کشور ‌است که در حال حاضر در دو استان به صورت پایلوت در حال اجرا است که امیدواریم بتوانیم در حال سال آینده آمار مشخصی از تعداد افراد مبتلایان به ‌سرطان و نوع سرطان آنها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه 85 درصد آمار مرگ و میر کشور ناشی از بیماری‌های مزمن است، گفت: براساس آمار نیمی از مرگ و میر به علت بیماری‌های قلبی و عروقی، 20 درصد مرگ و میر به علت سرطان، 15 تا 16 درصد به علت حوادث و سوانح و بقیه به علت بیماری‌های مزمن و کلیوی و... است.

ملک زاده به برنامه اپیدمیولوژیک آینده نگر جمعیت بالغ ایران ا‌شاره کرد و گفت: سال قبل به شناسایی افراد در معرض خطر پرداختیم براساس مطالعات علمی در دنیا اکثر افرادی که دچار سکته‌های قلبی و مغزی و سایر نارسایی‌ها می‌شوند از ده تا 15 سال قبل قابل شناسایی هستند.

وی به ارائه آماری از مبتلایان به بیماری‌های مزمن اشاره کرد و گفت: 30 درصد ایرانیان کبد چرب دارند 50 درصد افراد بالای 55 سال مبتلا به فشار خون هستند که از این مشکل خود بی خبرند. همچنین در این مطالعه معلوم شده که آگاه کردن مردم از عوامل خطر و همکاری‌های بین بخشی اهمیت بسزایی در شناسایی افراد دارد.

ملک زاده در پایان گفت: پس از مطالعاتی که طبق این تحقیق انجام می‌شود به افراد بالای 35 سال که جمعیت هدف ما هستند اعلام می شود که احتمال ابتلا به سکته و یا انواع بیماری‌های مزمن طی سالهای آینده چقدر است و اگر این احتمال در افراد بالای 5 درصد باشد تحت  مراقبت‌های دارویی و درمانی قرار خواهند گرفت.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار