معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: بیش از 40 هزار حلقه چاه غیرمجاز در حوزه دریاچه ارومیه وجود دارد که حدود 14 هزار حلقه آن در این استان است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، ایرانی فام در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان و بهره برداران برتر بخش کشاورزی شهرستان هشترود افزود: هم اکنون از سوی سازمان آب منطقه ای آذربایجان شرقی اقدام های قانونی برای برخورد با متخلفان استفاده غیرمجاز از منابع آبی انجام می شود .

وی بر استفاده بهینه بهره برداران از آب به ویژه آب های کشاورزی تاکید کرد و گفت: با تغییر شیوه سنتی آبیاری به سامانه های آبیاری تحت فشار و کم فشار، می توان بدون کاستن از میزان تولید محصول، مصرف آب کشاورزی را تا یک سوم کاهش داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: برهمین اساس انتظار داریم کشاورزان، شوراهای اسلامی روستاها و مسئولان استان با جدیت این موضوع را در اولویت برنامه کاری خود قرار دهند.

ایرانی فام، با بیان اینکه ارتقاء بهره وری و حاصلخیزی و حفظ منابع پایه با کشاورزی حفاظتی در نهایت به توسعه پایدار منجر می شود، یادآوری کرد: با استفاده از آبیاری بارانی در مزارع، به میزان 70 درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری پیش بینی می شود حدود 920 هزار تن گندم و جو از مزارع این استان برداشت شود، گفت: این میزان شامل 800 هزار تن گندم و 120 هزار تن جو است.

ایرانی فام، میانگین وضعیت تولید محصولات زراعی در سال زراعی جاری را خوب ارزیابی کرد و افزود: پیش بینی می شود تولید محصول گندم و جو هر کدام 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی بانک کشاورزی را عامل پرداخت پول محصول گندم کشاورزان اعلام کرد و گفت: بهای گندم خریداری شده هیچ ربطی با بدهی کشاورزان به بانک ندارد و کشاورزان بدون دغدغه می توانند پول محصول خود را از بانک دریافت کنند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هشترود نیز در این آیین، کل سطح زیر کشت محصولات دیم این شهرستان را 85 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از 75 هزار تن گندم از مزارع این شهرستان برداشت شود.

مهندس اسماعیل کریمی اصل، با اشاره به اینکه هشترود با جذب 62 میلیارد ریال از اعتبارهای مکانیزاسیون استان، مقام برتر استانی را کسب کرده است، افزود: با این اعتبار 90 دستگاه تراکتور، دو دستگاه کمباین و 48 دستگاه ادوات کشاورزی خریداری شده است.

وی یادآوری کرد: هم اکنون دو هزار و 250 دستگاه تراکتور در این شهرستان وجود دارد که 60 درصد آن ها فرسوده و از کارافتاده است.

در این آیین از تولیدکنندگان و بهره برداران برتر بخش کشاورزی هشترود تجلیل شد. 
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.