نخستین پرواز آزمایشی پهپاد منابع طبیعی شمال کشور برای پایش جنگل‌ها و مراتع غرب مازندران، در نهالستان شهرپشت نوشهر انجام شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از ساری؛  معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، با موفقیت‌آمیز خواندن این پرواز گفت: با توجه به ضرورت پایش مستمر اراضی ملی و جلوگیری از تصرف جنگل‌ها و مراتع، از این پس از پهپاد استفاده خواهیم کرد.

عبدالرضا سنگاری افزود: در این سامانه هوشمند، پهپاد با دریافت مجوزهای لازم، در ارتفاع و فواصل مشخص و بر فراز عرصه‌های مورد نظر به پرواز درمی‌آید و از زمین عکس و فیلم می‌گیرد.

به گفته وی: اطلاعات جمع‌آوری شده در پرواز، با نرم‌افزار و یا کارشناسان فنی و امور اراضی، بررسی و تحلیل می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، تاکید کرد: با استفاده از نرم‌افزار هوشمند تحلیل تصاویر هوایی و مقایسه تصاویر هوایی هفتگی، ماهانه و یا فصلی از عرصه‌ها، امکان تشخیص و جلوگیری به‌موقع از انواع تخلفات همچون تصرف اراضی، تخریب، آتش‌سوزی، فرسایش، قطع درختان و نظایر آن وجود دارد.

سنگاری گفت: سامانهٔ اطلاعات مکانی (GIS)، تصویرسنجی (photogrammetry)، تهیه نقشه‌های هوایی هندسی و تصحیح شده (orthophotography) مسطحاتی و عارضه‌نگاری (topography)، استخراج اطلاعات از تصاویر هوایی، مدل‌سازی سه‌بعدی، محاسبه فاصله، حجم، مساحت، ارتفاع، شکل زمین، شناسایی و تشخیص اشیا و عوارض زمین، دورکاوی، مطالعات کیفی پوشش گیاهی یک منطقه، میزان پراکندگی جمعیت، از مهم‌ترین کاربردهای پهپاد در منابع طبیعی است.

منابع طبیعی غرب مازندران از رُویان تا رامسر امتداد دارد و شامل 313 هزار هکتار جنگل و 197 هزار هکتار مرتع است و به دلیل نزدیکی به پایتخت و آب و هوای مناسب و ارزش بالای عرصه‌های جنگلی و مرتعی در معرض تجاوز و تخریب و تغییر کاربری اراضی قرار دارد که استفاده از پهپاد باعث کاهش تخلفات می‌شود.

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.