به گزارش خبرنگار
حوزه راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهآبادی در مراسم بیست و چهارمین سالگرد تاسیس شرکت فرودگاههای کشور بااشاره به اینکه امروز تاثیرات جهانی حمل و نقل هوایی در جهان بر هیچکس پوشیده نیست، گفت: موجودیتی که از آن برای یک اینترنت فیزیکی، ساختار انتقال دانش و سرمایه و یکی از چهار جز حکومت مدرن یاد میشود، صنعت هوانوردی در جهان است.
وی افزود: 24 دهم تیلیریم دلار از تاثیر اقتصادی هوانوردی جهانی و 3.4 دهم درصد از سهم هوانوردی جهانی در کل تولید ناخالص دنیا و ایجاد 58.1 دهم میلیون شغل ناشی از هوانوردی در سراسر جهان است.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور به جایگاه فرودگاهها در جهان و نظامات اقتصادی اشاره کرد و گفت: فرودگاهها باارزشترین زیرساخت جوامع پیشرفته لکوموتیو توسعه اقتصادی، عامل خروج جوامع بسته از بن بست و مغناطیس جذب سرمایه گذارهستند.
وی افزود: فرودگاهها مراکز تولید اشتغال مولد هستند و 58 درصد اشتغال در صنعت به طوری که 35 میلیون شغل در این صنعت ایجاد شده است.
مهآبادی توضیح داد: ازحدود 112 سال گذشته تا کنون با تحقق رویای پرواز و نشست و برخاست اولین هواپیمای تولید بشر در تپهی کیتی هاوک عملا حمل و نقل هوایی و فرودگاه واژهپردازی شد.
وی خاطر نشان کرد: اختراعی که در حوزه نظامی صنعتی شد و در خدمت جنگ و دفاع قرار گرفت و نگاهی به رشد تحولات صنعت گواه آن دارد که در ابتدا حمل و نقل هوایی نظامی از غیر نظامی جدا شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به اینکه متعاقب شکل گیری هواپیمایی کشور خطوط هوایی به عنوان یکی از کسب و کارهای هوانوردی کشوری شاخهای مستقل شدن و روند تحولات خود را دنبال و نقاط عطف مختلفی ازجمله مقرراتزایی، خصوص سازی، اتحادها، تحول در شبکه و نهایتا شکلگیری هواپیمایی ارزان قیمت و کم هزینه را شکل دادند، گفت: در حوزه فرودگاهی سالیان سال فرودگاهها به عنوان فعالیتی عامل المنفعه در غالب سازمانهای هواپیمایی کشوری فعالیت میکردند.
وی خاطر نشان کرد: اما متعاقبا در اروپا به عنوان مهد تحولات صنعت فرودگاهی تحولاتی شکل گرفت.
مهآبادی توضیح داد: درابتدا دفاتر مالی فرودگاهی ایجاد و درآمدها و هزینههای فرودگاهها ثبت گردید.
وی تاکید کرد: جدایی فرودگاهها از سازمان های هواپیمایی کشوری تشکیل شرکتهای فرودگاهی، ایجاد هولدینگها، تبدیل شدن
شرکتهای فرودگاهی و ناوبری به شرکتهای سهامی عام و عرضه سهام آنها در بورس نمونههایی از سیر تحولات ساختاری و تجاری فرودگاهها در جهان است.
مهآبادی با اشاره به اینکه این تحولات در واقع فرودگاهها را از موسسات عام المنفع و پشتیبانی کننده حمل و نقل هوایی در ابتدا به بنگاههای اقتصادی با کسب و کارهای خرده فروشی و ارئه خدمات به مشتریان و در نهایت به مرکز تجارتهای متنوع و کسب و کاری چند وجهی تبدیل کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور به مشکلات صنعت فرودگاهی اشاره کرد و گفت: فرسودگی زیر ساختها و تجهیزات نوسازی و به سازی کسر حدود هزار میلیارد در سال مشکلات وصول درآمدها بخشی از مشکلات این صنعت به شمار میرود.
مهآبادی تصریح کرد: عدم استفاده از تجربه جهانی برای اتکای هزینههای توسعه بر ذینفعان و تحمیل پروژههای توسعه و تجهیز غیر اقتصادی و رشد سریع هزینههای جاری از دیگر مشکلات صنعت فرودگاهی به شمار میرود.
وی تاکید کرد: تهاجمات ادواری به شرکت و خارج کردن انرژیها از مسیر و تمرکز در توسعه و همچنین غفلت تاریخی در توجه به توسعه منابع انسانی از مشکلات صنعت فرودگاهی به شمار میرود.
مهآبادی توضیح داد: عدم یک پارچگی مدیریتی نهادهای عامل در فرودگاهها و به بن بست رسیدن توسعه زیر ساختها و همچنین خدمات رسانی در فرودگاههای مشترک باید هرچه سریعتر مورد بازنگری قرا گیرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشورتاکید کرد: دم توجه به ضرورت جداسازی فرودگاههای نظامی و غیر نظامی و فشار بر مشترک شدن بیشتر فرودگاهها و همچنین وجود محدودیتهای بسیار زیاد برای بهره برداری بهینه از فضای کشور و موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و از دست رفتن فرصتهای ارز آوری و تامین منابع توسعه از مهمترین مشکلات صنعت فرودگاهی به شمار میرود.
وی خاطر نشان کرد: پایین بودن کیفیت و تنوع خدمات فرودگاهی و بالا رفتن حفظ و ارتقای سطح ایمنی از مهمترین مسائلی است که باید به آن رسیدگی شود.
وی یاداور شد: فرودگاههای ایران ایمن است و ولی گواهینامههای آن گران است.
انتهای پیام/