مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: دادن كود اوره به كشاورزان توسط تعاونی ها به ازاي هر هكتار چند كيسه فقط براي كشاورزانی كه کاه و کلش زمين خود را نمي سوزانند تا با پاشيدن كود باعث تجزيه زودتر اين بقايای محصولات شده و از زرد شدن محصول كشت بعدی جلوگيری شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از تبریز؛ احمد بایبوردی  افزود: از جمله فن آوری های موفق می توان به سیستم خاک ورزی حفاظتی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بقایای گیاهی در سطح خاک به طور کامل یا جزیی باقی می ماند و با این عمل بسیاری از مضرات سوزاندن بقایای گیاهی بخصوص کاه و کلش تخفیف می یابد.

بایبوردی ادامه داد: با توجه به اینکه مزرعه یک اکوسیستم طبیعی است و وجود موجودات زنده ذره بینی مانند قارچها و کرم ها و...که باعث تولید مواد مغذی برای خاک کشاورزی می شوند یکی از مشکلات جدی آتش زدن بقایای محصولات نابودی این میکروارگانیسم ها شده که باعث کاهش مواد مغذی خاک می شود.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: گونه های حیوانی موجود در مزارع و جویبارهای خشک کنار مزارع چگونه می توانند از این شعله ها در امان بمانند.

وی افزود: حمایت از پروژه های تبدیلی مانند کارخانه های تولید کاغذ از کاه و همچنین تولید سوخت از بقایای کشاورزی را می توان از راهکارهای تاثیرگذار در جلوگیری از سوزاندن کاه و کلش قلمداد کرد.

بایبوردی تاکید کرد: با توجه به مضرات حاصل از سوزاندن بقایای گیاهی بخصوص کاه و کلش که به منظور آماده سازی زمین برای کشت دوم انجام می پذیرد به نظر می رسد احیای فن آوری و مدیریت بقایای گیاهی به عنوان یکی از راهکارهای مهم برای حفظ پایداری اکولوژیک مزارع ضروری باشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.