باغ اکبریه به همراه 8 باغ ایرانی با شماره 009-1372 به اتفاق آراء در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی در سال 1390ه ش در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

به گزارش  گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از بیرجند؛ مدیر پایگاه باغ های تاریخی خراسان جنوبی گفت: با تخصیص اعتبارات ملی از ردیف اعتبارات پایگاه های میراث جهانی، مرمت و بام سازی عمارت باغ اکبریه آغاز شد.

جنتی فر افزود :دراین مرحله از عملیات مرمت، اندود کاهگل فرسوده بام لایه برداری شده و با شیوه ی سنتی آجرفرش می شود.

وی تصریح کرد: باغ آرایی، لایروبی و لوله گذاری قنات اکبریه، مرمت بارانداز و اصطبل، نورپردازی محوطه ی بارانداز، تجهیز و تکمیل گلخانه ها، استحکام بخشی سازه ی ضلع شرقی عمارت زندیه، مرمت فضای موزه مشاهیر و مرمت و تجهیز نگارخانه از اقدامات مرمتی است که با تخصیص اعتبارات پایگاه میراث جهانی در باغ اکبریه انجام شده است.

وی اظهار کرد : مبلغ هزینه شده برای مرمت باغ اکبریه در طول سال مالی 93، 2500 میلیون ریال است.

وی گفت: باغ تاریخی اکبریه با شماره 2326 در تاریخ 02/03/78 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیر پایگاه باغ های تاریخی خراسان جنوبی همچنین خاطرنشان کرد: بنیان این مجموعه توسط شوکت الملک و در دوره زندیه بنا نهاده شد و در دوره ی قاجاریه به اوج شکوه و معماری خود رسیده است.

وی گفت: باغ اکبریه با مساحت حدود 35000 مترمربع عرصه و 5408 مترمربع اعیان در جنوب شرقی شهر بیرجند و در روستای اکبریه قرار دارد.

مدیر پایگاه باغ های تاریخی استان افزود: غالب فضاهای معماری آن در دو طبقه احداث شده و شیوه باغ¬آرایی آن از نوع چهار باغ است.

جنتی فرافزود: منبع تامین آب باغ، قنات اکبریه بوده و علاوه بر آن در سالهای اخیر از آب چاه عمیقی که در جنوب روستای اکبریه حفر شده نیز برای آبیاری باغ استفاده می شود.

وی گفت: گونه های گیاهی باغ را درختان مثمر و غیر مثمر و همچنین درخچه ها، بوته ها و گل های فصلی تشکیل می دهند.

جنتی فر همچنین یادآور شد: باغ اکبریه به همراه 8 باغ ایرانی با شماره 009-1372 به اتفاق آراء در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی در سال 1390ه ش در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.