کرمانشاه؛

نگاهی به‌ محوطه پارتی بيستون

محوطه موسوم به دامنه پارتی بیستون در دامنه کوهی به همین نام در حد فاصل شهر امروزی بیستون و نقش برجسته و کتیبه داریوش هخامنشی و در حاشیه غربی دشت بیستون‌ واقع شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  این محوطه  بطور تقریبی دارای گستره ای شمالی – جنوبی با وسعتی در حدود 45 تا 50 هکتار است.

اين محوطه در سالهاي مختلف كاوش شد كه حاصل تمامی این پژوهش­ها کشف مقادیر فراوانی آثار فرهنگی دورۀ اشکانی در محوطه بود و در تمامی این پژوهش­ها، آثار و بقایای مهمی از دوره اشکانی آشکار گردیده است.

علاوه بر این، شواهد مهم دیگری چون مجسمه هرکول، نیایشگاه پارتی، نقش برجسته مهرداد دوم، گودرز سوم و بلاش چهارم همگی به اهمیت و اعتبار این محوطه در دوره اشکانی اشاره دارند.

با توجه به اعتبار یافته­ های باستان­شناختی و مدارک تاریخی و اهمیت ویژه محوطه پارتی بیستون در حاشیه شاهراه ارتباطی غرب و شرق در دوره اشکانی، این شهر یکی از محوطه های ارزشمند منطقه بیستون و غرب ایران به شمار می­ رود.

با استناد به چنین مدارکی با انجام مطالعات هدفمند و پژوهش­های دامنه­‌دار می‌­توان آگاهی­‌های ارزشمندی را دربارۀ استقرار دورۀ اشکانی محوطه به دست آورد.


انتهای پیام/د 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.