یک دیپلمات ارشد غربی روز جمعه گفت با نزدیکترشدن ضرب الاجل 30 ژوئن برای رسیدن به توافق نهایی، اختلافات بزرگ بین ایران و شش قدرت جهانی بر سر موضوعات متعدد از جمله لغو تحریم ها و دسترسی به سایت های ایران، همچنان باقی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به قلم لویی شاربونو و و جان ایریش نوشت: این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود در وین، محل برگزاری مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی، به خبرنگاران گفت: دشوارترین موضوعات در روزهای آتی، نیازمند تعیین تکلیفند.
این دیپلمات افزود: موضوعات دسترسی، شفاف سازی و ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران و نیز تحریم ها، همچنان به طور جدی لاینحل مانده اند؛ ما می توانیم در برخی موارد به توافق برسیم ولی همچنان بر سر موضوعات مهم، اختلافات زیادی باقی است.
ایران و شش قدرت جهانی خود را آماده کرده اند توافق دائمی داشته باشند که بر اساس آن، تحریم های ایران لغو شود.
ولی دیپلمات ها می گویند احتمال توافق دائمی تا ضرب الاجل آخر ژوئن، ضعیف است.
عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران به خبرنگاران ایرانی گفت مذاکرات کنونی، روندی دشوار و کند داشته است.
ولی با وجود موانع بزرگ بر سر راه، یک مقام ارشد آمریکایی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت توافق نهایی، قابل دست یابی است.
این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت: با وجود موضوعات دشوار، می توانیم مسیر را برای رسیدن به توافقی بسیار مناسب هموار ببینیم؛ ما تمام اجزای آن را می دانیم.
مقامات ایرانی و غربی می گویند احتمال موفقیت در وین، از احتمال ناکامی در این گفتگوها، بیشتر است ولی هنوز هیچ تضمینی برای رسیدن به توافق وجود ندارد.
دیپلمات ارشد غربی همچنین گفت: روزهای آتی، بسیار دشوار خواهند بود؛ کار تا نیمه شب ادامه خواهد داشت و ما به آرامش و انرژی زیادی نیاز داریم؛ در این مرحله مشخص نیست ایران آماده ارائه گزینه هایی باشد.
جان کری وزیر خارجه آمریکا جمعه از پایگاه مشترک نظامی اندروس در حوالی واشنگتن راهی وین شد.
قرار است محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز شنبه صبح وارد وین شود تا با کری برای پیشرفت مذاکرات گفتگو کند.
همچنین لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه روز شنبه وارد وین می شود.
وزرای خارجه انگلیس، آلمان، روسیه و چین نیز قرار است روزهای آتی به مذاکرات ملحق شوند.
اختلاف بر سر برخی موضوعات، بزرگ است.
مقامات نزدیک به مذاکرات می گویند آنها باید بر سر سرعت گرفتن مذاکرات و بررسی نحوه لغو تحریم ها، چگونگی کاهش غنی سازی ایران، آینده تحقیقات سانتریفوژها و نیز برنامه توسعه و همچنین دسترسی بازرسان سازمان ملل به مراکز نظامی و دیگر مراکز مذاکره کنند.
ایران، خواهان لغو فوری تحریم ها است گرچه دیپلمات ها می گویند تحریم ها بر اساس برنامه برداشته می شوند و این کار فقط پس از قبول کردن الزامات توسط ایران انجام خواهد شد.
ایران اتهامات قدرت های غربی مبنی بر تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را رد می کند.
دیپلمات ها می گویند ضرب الاجل واقعی، سی ام ژوئن نیست بلکه نهم ژوئیه است.
بر اساس قانون جدیدی که نمایندگان کنگره تصویب کرده اند، در صورتی که بازبینی نهایی کنگره، پیش از تایید نهایی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای لغو تحریم های ایران، در مدت سی روز، الزامی باشد، هیئت مذاکره کننده آمریکایی باید پیش از نهم ژوئیه با کنگره به توافق برسد.
مذاکره کنندگان، بیم آن دارند که طولانی شدن مذاکرات، که لغو تحریم های سازمان ملل متحد بر سر برنامه هسته ای ایران را نیز معلق کرده است، زمان زیادی گرفته است و ممکن است فرصت رسیدن به توافق در وین را از بین ببرد.
با آنکه هرگونه توافق احتمالی در وین، به طور کلی به اطلاع عموم خواهد رسید، دیپلمات غربی گفت جزئیات این توافق، فاش نخواهد شد.
یک مقام ارشد آمریکایی نیز گفت کنگره،‌ در جریان ابعاد هرگونه توافق در وین قرار خواهد گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار